Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

De vill visa vem som står bakom politiska annonser

Publicerad: 15 Augusti 2018, 06:46
Uppdaterad: 15 Augusti 2018, 06:52

Anna Westberg, kampanjchef på Skiftet, och Lisa Gemmel, kampanjansvarig på Skiftet.

Organisationen Skiftet släpper verktyg som ska öka transparensen kring politiska annonser på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Facebook

För att öka transparens på Facebook inför valet lanserar organisationen Skiftet "Annonskollen". Målet är att projektet ska öka transparens kring politiska annonser och ge människor på Facebook en insikt i vem det egentligen är som ligger bakom politiska annonser och hur de riktas.

– Facebook har gjort vissa förbättringar för att öka transparensen men i och med att annonserna är individanpassade får personer olika flöden, därför vill vi bidra till en ökad transparens när valet snart är här. Det finns både partier, men även andra sajter som man inte vet vem som ligger bakom, som försöker påverka väljarna att rösta på olika sätt, säger Lisa Gemmel, kampanjansvarig på Skiftet, till Dagens Media.

Genom att som Facebook-användare installera ett tillägg i sin webbläsare samlas information in över vem det är som riktar sig till användarna.

Varje enskild användare kan gå in och få en överblick över vad det är för typ av politiska annonser man får upp i sitt flöde, men datan är i sin tur anonymiserad för andra.

– Det finns mycket pengar bakom vilka som försöker påverka oss men vi vet inte riktigt var annonserna kommer ifrån. Vi vill dra vårt strå till stacken för att öka transparens och bidra till ett öppnare debattklimat.

Det var efter det amerikanska valet 2016 som problemet med falska nyheter på riktigt började att diskuteras. I en uppmärksammad analys från Buzzfeed uppdagades det att falska nyheter spridits på Facebook för att på olika sätt försöka påverka valutgången.

Frågan har sedan dess lyfts och tagits på största allvar i den amerikanska kongressen där både Facebook men även Twitter och Google frågats ut. I september förra året bekräftade Facebook att man sålt annonser till en rysk trollfabrik för 100 000 dollar under det amerikanska valet.

En del av annonserna har dock direkt koppling och nämner både Donald Trump och Hillary Clinton. Senare i oktober bekräftade även Google att ryska trollfabriker köpt annonser på plattformen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.