Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

De vill rädda musikbranschen

Publicerad: 23 september 2010, 08:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Företaget Emues lanserar ny plattform för livemusik.


Emues heter tjänsten som ska frälsa musikbranschen genom att göra mötet mellan musiker, arrangör och publik smidigare. Systemet bygger på att arrangören registrerar sig och anger vilka villkor (alltså pris, datum, publikminimum och liknande) som gäller för konserten. Samma sak gäller för artisten. Fansen kan å sin sida föreslå vilka band de vill se uppträda. Processen kräver att ett visst minimum av biljetter säljs.

– Målet är att lokalerna och artisterna ska arrangera konserten tillsammans via Emues, säger Markus Wiklander, vd på Emuse Group AB.

Emues är integrerat med Facebook och Twitter som Markus Wiklander menar kommer bli de viktigaste marknadsföringskanalerna.

– Musikbranschen befinner sig en intressant tid där man utmanas av teknikens utveckling och musiklyssnarnas beteenden. Det är svårt för arrangörer att veta vilka artister som efterfrågas och det är där vi kommer in.

Men är det inte just konserter som musiker tjänar pengar på i dag?

– Jo, och vi vill ytterligare maximera den vinsten. Livemusiken som affärsidé är väldigt ineffektiv rent kostnadsmässigt eftersom att det finns otroligt många läckor av utgifter. Man lägger mycket pengar på marknadsföring som i viss mån går rakt ner i vasken.

Markus Wiklander menar att Emues ska hjälpa arrangörer och artister att träffa rätt och han säger att det redan finns ett intresse i branschen.

– Vi hade workshops i våras där några oberoende skivbolag och en representant för Sony Music var på besök. Alla som har sett vår affärsidé ser ett mervärde i systemet. Vår ambition är också att det ska vara gratis för alla att nyttja systemet.

Hur ska ni tjäna pengar?

– Vi kommer att ta en blygsam procent av biljettpriset nu i början och det är där vår vinst kommer finnas. Jag vill inte uttala mig om hur mycket vi vill omsätta men vi har höga ambitioner.

Här hittar du sajten.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev