Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

De vann "Årets marknadsförare i väst"

Publicerad: 20 November 2015, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Good Times Media har utvecklat "världens första automatiserade annonsförbättrare" för att optimera den digitala närvaron för företag.


Ämnen i artikeln:

digitalt

Start-up företaget Good Times Media från Göteborg, som utvecklat plattformen PerfectBanner, från blev vinnare av "Årets marknadsförare i väst", ett pris som Marknadsföreningen i Göteborg delade ut under fredagen.

De tar därmed över stafettpinnen från Volvo, som förra året vann med "The Epic Split".

– Det känns så klart både väldigt roligt och ärofyllt att vinna efter Volvo. Jag tror att de gillade att vi är innovativa och nytänkande. Plus att vi har utvecklat en riktigt stark plattform, säger vd:n Samir El-Sabini till Dagens Media.

Tanken med Perfectbanner startades 2014 av några affiliate-marknadsförare i Göteborg som var trötta på att manuellt testa och försöka förbättra sina annonser och kände behovet av en helhetssyn som integrerade alla nödvändiga funktioner för att testa och automatiskt optimera utseendet av banners.

Från att ha först rekryterat ett par vänner, med förhoppningen att skapa det mest mångsidiga optimeringsprogrammet någonsin, har de nu ett år senare ett stall av programmerare, statistiker, formgivare och marknadsförare.

Och nu har de utvecklat Perfectbanners, "världens första automatiserade annonsförbättrare" för att optimera den digitala närvaron för företag.

– Det vi gör är att vi har en plattform som lockar kunder och klick genom att vi använder oss av automatic testing. Det betyder att vi kan segmentera annonseringen och även uppdatera den i realtid, säger Samir El-Sabini.

Under det första året har de redan hunnit arbeta med C-more och växt från 7 till 19 anställda.

– Vi gillar de kunder som köper mycket mediaplatser med billiga impressions och som annonserar under lång tid. Det är som i alla branscher. Det kommer alltid finnas de som inte vill hänga med i utvecklingen. Men det känns överlag som att det finns många marknadsavdelningar som vet om att man måste ligga i framkant och det är just där vi är.

Han berättar även att de under förra veckan – tillsammans med 1500 andra startups – var på Slush i Helsingfors och var där utvalda att delta i deras Pitching Competition.

– Vi är extremt stolta över att kunna meddela att vi där blev utsedda av IBM som ett av de tre starkaste bidragen i deras tävling IBM Slush Startup Award.

De vann Marknadsföreningen i Göteborgs tyngsta utmärkelser:

Årets kommunikatör är Lina Areblad, marknadschef för Uber. Företaget vars taxiplattform matchar kunder och förare. ”I sin roll har hon visat att en ”gammal tjänst” går att kommuniceras och användas på ett helt nytt sätt, sprungen ur en teknikplattform”, löd delar av motiveringen.

Årets marknadsförare gick till Good Times Media och dess vd Samir El-Sabini. Inte främst för hur bolaget marknadsför sig självt utan för att det ”… tagit fram Perfect Banner, världens första automatiserade annonsförbättrare för att optimera den digitala närvaron för företag.”

Årets säljare blev Matts Johansson, grundare och ägare till kafé- och kaffekedjan Da Matteo. Avgörande för juryns val blev att Matts Johansson lyckosamt bidrog till att sälja in Göteborg som mötesplats för världens kaffeelit. Eventet World of Coffee 2015 arrangerades ju i stan i somras.

– Jag är ganska övertygad om att samtliga har en plats i en framtid som alldeles nyss varit nutid, kommenterar Kristina Cohn Linde.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev