De startar nytt nätverk för digitala skyltar

2012-03-14 15:39  

Clear Channel och Visual Art har det redan, ett nätverk av digitala skyltar, och JCDecaux lanserar inom kort. Men nu ger sig en ny aktör, Brick Digital, in i kampen om den digitala utomhusmarknaden.

Visual Art samarbetar med Jernhusen med digitala exponeringsytor på flera av landets tågstationer. Clear Channel har digitaliserat Stockholms tunnelbana. JCDecaux har, när det uppsagda avtalet med Swedavia går ut, inget digitalt nätverk men står i startgroparna att börja digitaliseringen av sitt befintliga bestånd av utomhustavlor.

Men utöver de digitala skyltar som finns inom nämnda nätverk finns mindre aktörer runt om i landet som äger kanske bara en eller två skyltar. Brick Digitals affärsidé är att knyta samman alla de skyltarna i ett nationellt nätverk.  

– Vi har 37 skyltar i nätverket i dag och genom att föra in dem i vårt statistik- och bokningssystem, Brick Network, gör vi ett tidigare väldigt yvigt utbud tillgängligt också för större annonsörer, säger Alexander Jansson, en av tre delägare i Brick Digital.

Genom Brick Network kan annonsörerna testa olika kampanjupplägg, filtrera fram skärmar efter städer och skärmmiljöer, samt se kampanjens pris, möjliga kontakter, antal visningar och körtid direkt i systemet.

– Redan vid lanseringen är vi en av de största aktörerna på marknaden men vi har aggressiva expansionsplaner. Våra 37 digitala utomhusskyltar i dag ska vara 20-30 fler till hösten, säger Alexander Jansson.

Han fortsätter:

– Nästa steg är att lansera också mindre typer av digital out of home i ett starkt paket över hela riket, som butiksytor i gallerior, i kassalinjen och parkeringshus.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt