Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

De ska tjäna pengar på influencers liveklipp

Publicerad: 11 September 2019, 13:10

Boons grundarteam, från vänster: Peter Michael Oxholm Zigler, Daniel Hansen, Søren Holst, Frederik Galskov, Johan Laidlow. Saknas på bild: Frederik Fredslund.

Foto: Unsplash/Press

Plattformen Boon ska utmana Youtube och Instagram genom att ta betalt för att få en närmare inblick i influencers liv. ”Det här är en motreaktion till traditionella sociala medier”, säger medgrundaren Peter Michael Oxholm Zigler.


Ämnen i artikeln:

influencer

Betala en bestämd summa och få tillgång till ett stängd session, till exempel en livestream, med en influencer du följer. Så fungerar den nya videoplattformen Boon. 

– Det här är en motreaktion till traditionella sociala medier, som präglas av envägskommunikation. Folk postar bilder, artiklar och videor som andra observerar och reagerar på. Men det blir aldrig en riktig dialog. Det vill vi förändra, säger Peter Michael Oxholm Zigler

Han har grundat Boon tillsammans med Frederik Galskov. Själv har Peter Michael Oxholm Zigler bakgrund som medgrundare till prisjämförelsetjänsten Autobutler, som under 2016 såldes till Groupe PSA för 325 miljoner kronor. 

Tanken är att med det slutna forumet kunna ge följare en exklusiv närhet till personen de följer i sociala medier. Det kan vara alltifrån en matlagningskurs till en konsert. Allt sker digitalt genom en mobil, platta eller dator.

– Igår höll vi i ett intimt event där 25 deltagare betalade 100 danska kronor per person för att vara med i en livestream. De fick en timmes session med influencern. Hon berättade om sina erfarenheter och alla hann få svar på sina frågor. Det blev verkligen en dialog, säger Peter Michael Oxholm Zigler. 

Plattformen lanserades i augusti, och har hittills lockat till sig runt 200 användare som håller i olika event och sessioner. Fokuset ligger inte bara på den danska marknaden, utan också globalt. 

Pengarna tjänar Boon på den 20-procentsandel de tar från användarna som sänder via plattformen. 

– Hittills har vi fått extremt positiva reaktioner från både publik och användare. Båda sidor av bordet vill komma närmare varandra: innehållsskaparna eftersom det är en viktig del av deras levebröd, publiken eftersom de vill komma närmare sina idoler. Det är en ”win-win”-situation, säger Peter Michael Oxholm Zigler. 

I framtiden ser han att alla typer av innehållsskapare använder deras plattform. I dagsläget har bland annat sminkinfluencern Katrine Regnbue, matinfluencern Jon Edlund och sångaren Bryan Rice använt Boon. 

Boon bekräftar att de har fått med sig flera tunga investerare på tåget, men hur stor den summan är och vilka namn som står bakom vill inte Peter Michael Oxholm Zigler berätta än. 

– Målet är att ge varje skapare där ute möjligheten att försörja sig på sitt innehåll. Lyckas vi göra det framgångsrikt kan vi göra en bra affär av det. 

Läs mer: Stor osäkerhet kring influencer marketing 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

influencer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev