Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

De ska skapa ett mer transparent Mediesverige

Anders Ericson. Foto: Janne Næss

Sveriges Annonsörer bildar en expertgrupp som ska verka för ökad transparens på mediemarknaden.

Målet med expertgruppen är att vägleda branschen framåt och skapa en mer transparent mediemarknad.

– Vi har samlat några av Sveriges vassaste personer som är inblandade i medieköp från olika delar i vår bransch. Syftet är att teamet skall bringa klarhet i svåra frågor i den snabbt växande digitala mediemarknaden och förenkla och förklara hur saker och ting hänger ihop så att annonsörer, mediebyråer och medier har en samsyn kring vad som är transparens och vilka siffror som man skall redovisa och validera på ett korrekt sätt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Ordförande i Expertteam Mediekvalité blir Silvia Barklund, medieansvarig på SPP.

– Mediekvalité är en bred fråga, dels har du en teknisk kvalitetssida men du har även den kommunikativa sidan. Expertteam Mediekvalité kommer främst att fokusera på de tekniska delarna och ta fram guider, seminarier och föra debatt om viktiga mediefrågor för att bringa större transparens och förtydliga komplicerade saker. Så att alla parter kan trygga de digitala medieköpen som har blivit svåra att greppa för många aktörer, säger hon i pressmeddelandet.

Expertteam Mediekvalité

Silvia Barklund – SPP, Ordförande

Axel Birgerstam – Scream Mediebyrå, Vice ordförande

Linus Blom – Lantmännen 

Carolina Löfving Larhed – Telia

Jesper Both – Unibet, Kindred Group

Sanna Söderström – PHD

Per Ekfeldt – OMD

Fredrik Hermansson – Acast 

Mikael Ekelöf – TV4 

Carl Wåreus – Google

Martin Hehrne – Facebook  

Uday Printzell – KIT 

Mats Selling – Eniro

Peter Bryngelsson – Demoskop 

Peter Mackhé – Sveriges Annonsörer

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-06-20 07.28Uppdaterad 2018-06-20 07.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: