Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

De nya sociala medierna – mer muntligt och visuellt

Publicerad: 9 Mars 2014, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

Kommunikationen i sociala medier förändras och blir mer privat. Något som innebär stora utmaningar för nyhetsmedier. Det skriver Martin Gelin om skiftet som drivs av nya appar och allt bättre smartphones.


Ämnen i artikeln:

FacebookWhatsapp

Förra våren blev det stor uppståndelse kring en undersökning från en amerikansk investmentbank som visade att tonåringar håller på att överge Facebook och andra traditionella sociala nätverkstjänster. Facebook-användandet tappade ordentligt bland amerikaner under 20. Även YouTube minskade. Pinterest och Google Plus var stillastående.

I stället valde många av tonåringarna i studien att nämna tre andra tjänster som de hellre använde, men som de inte ens hade blivit tillfrågade om: Snapchat, Vine och Kik.

Sedan dess har en rad liknande undersökningar bekräftat att antalet tonåringar som använder Facebook har minskat något, i såväl Storbritannien som USA. Ryktet om Facebooks stundande död är sannolikt överdrivet, men det råder inget tvivel om att det börjar dyka upp fler och fler alternativ för framför allt unga.

Amerikaner under 25 kommunicerar i allt högre utsträckning med appar som Snapchat, Secret och Whisper, där man får vara anonym eller kan skicka meddelanden som omedelbart försvinner. Man tillbringar också mer tid på privata text- och chat-appar som Kik, Whatsapp, GroupMe och Campfire. Även Twitters direktmeddelanden har blivit mer populära bland unga, just efttersom de är privata.

Den årliga upplagan av Social Media Week här i New York i februari präglades av en kombination av storögd nyfikenhet och lätt panikslagen oro över insikten att det sociala medielandskapet, som många traditionella nyhetsredaktioner precis börjat lära sig navigera, kanske håller på att byta skepnad igen.

Så gott som alla nyhetsmedier har till slut insett vikten av att skapa material med potential att spridas på Facebook och Twitter. Men hur ska de förhålla sig till en ny våg av bild-, text-, chat- och video-appar som allt fler unga föredrar framför det som i dag borde börja kallas "traditionella sociala medier"?

I höstas försökte Facebook köpa Snapchat, för tre miljarder dollar, men Snapchat tackade nej. I januari köpte man Whatsapp, för 19 miljarder dollar.

Bland etablerade medier var det många som undrade hur Whatsapp kunde vara värt så hejdlöst mycket pengar. "De kunde köpa en koloni på Mars för samma pengar", skrev Time. Men Whatsapp är nog en bättre investering, då tjänsten gör det mindre sannolikt att Facebook blir irrelevanta under kommande år.

Facebooks köp av Whatsapp och den bredare trenden mot den typen av appar signalerar ett slags återgång till att kommunicera i mindre, mer privata sfärer tio nära vänner i stället för tusen bekanta.

"Facebook förutsätter att framtidens sociala nätverkstjänster inte bara kommer att handla om att sända ut meddelanden till massorna, utan även att snabbt och effektvit kommunicera med familj och nära vänner", skrev Jenna Wortham i New York Times.

Det har förstås alltid funnits en uppdelning mellan de närmaste vännerna och en betydligt större bekantskapskrets, men nu håller uppdelingen i hur vi kommunicerar mellan de grupperna på att bli lite tydligare. Det innebär en utmaning för många nyhetsmedier som precis börjat lära sig hantera flödet på Facebook och Twitter, där vi nu vant oss vid att det privata blandas med länkar till artiklar och viktiga världsnyheter.

De snabbast växande kommunikationstjänsterna bland unga amerikaner representerar en rad olika fenomen. Man ser en rörelse mot det mer privata (Whatsapp, grupp-chattar som Campfire och GroupMe) mot det tillfälliga och förgängliga (Snapchat) eller det anonyma (Whisper, Secret) och mot bild, video och multimedia i stället för enbart text (Instagram, Vine, Pheed).

Gemensamt för samtliga är att de inte gör det särskilt lätt för nyhetsmedier att sprida sina länkar enligt en traditionell broadcast-modell. De har ingen motsvarighet till Facebooks newsfeed där, säg, Wall Street Journal eller Buzzfeed kan sprida länkar till sina senaste scoop.

Kommer nyhetsmedia att hamna i en situtation där vi nostalgiskt blickar tillbaka på Facebooks newsfeed, som en gyllene era för att sprida länkar via den sociala webben?

– De nya plattformarna är svårare att hantera för nyhetsmedia, då de inte är skapade för nyheter. Twitter och Facebook har ofta använts enligt en klassisk broadcast-modell, där en enskild avsändare når tusentals mottagare. Snapchat och Instagram är däremot inte alls gjorda för att dela länkar. De är mer personliga och kretsar inte på samma sätt kring nyhetsmedier. Det är onekligen en utmaning för nyhetsredaktionerna, säger Joshua Benton, som är grundare av medieinstitutet Nieman Lab på Harvard University.

Ett annat tydligt generationsskifte handlar om unga amerikaners tendens att konsumera nyheter som helst är visuella, och främst på mobilen. En paneldiskussion på Social Media Week om framtidens nyhetskonsumtion tangerade detta. Bland andra Liz Heron från Wall Street Journal och Anthony de Rosa från mobilnyhetsappen Circa diskuterade den snabba och omfattande omställningen till att konsumera nyheter på mobilen.

Etablerade medier som Wall Street Journal och New York Times får i dag nästan hälften av sina läsare från mobiler. För exklusivt digitala nyhetsmedier som Buzzfeed och Mashable är det ännu fler (Även Aftonbladets Jan Helin sade nyligen att han räknar med att en majoritet av tidningens läsare snart kommer från mobiler). Facebooks nyhetsapp Paper, mobilnyhetsappen Circa och Yahoos News Digest (resultatet av deras köp av mobilappen Summly i fjol) är också symptom för detta skifte. De flesta amerikanska nyhetsmedier var överens om att det innebär att bilder och video får större betydelse.

– Det som är värt mest på mobilen är bilderna. Titta bara på Instagram, Snapchat och Vine. Vi måste lära oss att berätta komplexa och nyanserade nyhetsberättelser på ett mer visuellt sätt än tidigare, sade Jim Roberts från Mashable i diskussionen.

– De nyheter som blir virala för Wall Street Journal är hårda nyheter men allt oftare är de visuella. Det som fick mest spridning för oss i februari var en bildserie som jämförde hur Kiev såg ut för 3 år sedan och hur det ser ut i dag, sade Liz Heron från Wall Street Journal.

Fler etablerade nyhetsmedier i USA imiterar nu Buzzfeed och Mashables tonvikt på visuella presentationer av information. Wall Street Journal gör nu även trailers för längre artiklar och reportage (i bokbranschen har det länge varity vanligt att göra Youtube-trailers för nya böcker). Wall Street Journal har även experimenterat med de nya mediekanalerna för att rapportera exempelvis New Yorks modevecka, då man publicerade bilder och videor från visningarna på Snapchat, Vine och Instagram. Washington Post gjorde liknande initativ under Super Bowl i februari.

– Men det är svårt för etablerade medier att motivera några större investeringar i att publicera innehåll på dessa appar i nuläget, eftersom de inte driver någon trafik till dem, säger Joshua Benton.

Skiftet drivs främst av att våra smartphones blivit bättre. Twitter och Facebooks statusrader skapades för en tid då mobiler främst användes för att texta med. I dag kan vi enkelt fotografera, spela in video och skapa mer avancerade media på våra telefoner. En av de mest omtalade ny apparna på New Yorks Social Media Week var Storehouse, där man enkelt kan skapa multimedia-artiklar med grafik och rörlig bild. Förra året investerade New York Times tiotusentals dollar i att producera en artikel, "Snowfall", som vann massor av priser för sin banbrytande grafik (hur många som faktiskt läste den, snarare än att storögt skumma igenom den, är en annan fråga). Med Storehouse kan man göra mycket av detta på fem minuter, på en iPad. Det speglar en bredare demokratisering av verktygen för att skapa avancerad media, menar Joshua Benton.

– För tio år seda kunde man bara få nyheter, bilder och video från nyhetssajterna, men i dag kan du få det från dina vänner. Instagram, Vine och Snapchat växer eftersom de speglar att folk i dag har bättre verktyg för att skapa media.

Enligt Benton ger det här visst stöd till den teori som kallas "Gutenbergs parentes". Den utgår från att människor under flera årtusenden främst kommunicerade visuellt och muntligt. Efter Gutenbergs tryckpress började man även kommunicera i tryckt form, men nu kan vi vara på väg mot den bortre parentesen, där vi återgår till att kommunicera visuellt och muntligt i format som är förgängliga snarare än permanenta.

– I webbens begynnelse tog nyhetsmedier med sig mycket av tänket från tryckt media och man publicerade som om innehållet förväntades vara permanent. Men nu ser vi ett skifte tillbaka till mer efemära former av kommunikation, säger Benton.

I nuläget fortsätter framför allt Facebook och Twitter att skicka enorma mängder trafik till amerikanska nyhetsmedier. Många av de medieföretag som tjänat mest på explosionen av trafik från den sociala webben, som Buzzfeed, TMZ, Gawker, Upworthy och Huffington Post, är förstås angelägna om att fortsätta få trafik från Twitter och Facebook. De har  byggt sina affärsmodeller på övertygelsen om att de som vant sig vid att få nyheter från Facebook och Twitter kommer att fortsätta få sina nyheter därifrån under en överskådlig framtid.

– Skiftet från tryckta medier till webben var betydligt större än det skifte som pågår nu, från Facebook till andra appar och tjänster. Så jag tvivlar inte på att många kommer fortsätta använda Facebook ungefär som förut. Att Facebook investerat i Instagram och Whatsapp tyder på att att de förstår att det skiftet pågår. Jag tror att den närmaste framtiden kommer att handla om att fler och fler delar mer och mer information, och nyheterna kommer att hitta sin plats där också, säger Joshua Benton.

MARTIN GELIN

Martin Gelin


Ämnen i artikeln:

FacebookWhatsapp

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev