Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

De lyckas bäst på Instagram

Publicerad: 11 Juli 2016, 09:09
Uppdaterad: 25 Juli 2016, 07:59

Här är de svenska varumärken som presterade bäst på Instagram under juni.


Varje månad listar optimeringsbolaget Zalster de svenska varumärken som väcker störst engagemang på Instagram.

Rapporten baseras på antal följare, snitt-likes per uppladdning samt en "engagemangsgrad" som räknas ut genom att dela antalet snitt-likes på antal följare.

Zalsters senaste rapport visar vilka svenska varumärken som presterat bäst på Instagram under juni månad. Bland de varumärken som har minst 1000 följare har Nextjet (@nextjet) för tredje månaden i rad högst engagemangsgrad på 79.

På andra plats kommer Bregottfabriken (@bregottfabriken) med sina 59, som sedan följs av Porsche Sweden (@porschesweden) på 56.

Bland de varumärken med minst 10 000 följare, presterar däremot Bregott bäst med en engagemanggrad på 59. På andra plats kommer Haribo (@haribosverige) med 49, och därefter TV3 (@tv3se) på 47.

Med en engagemangsgrad på 5 är Bodystore (@bodystore), Lekmer (@lek_mer) och Cutiepie (@cutiepie.se) de som får minst engagemang på Instagram i juni av de svenska varumärkena.

I månadens analys av det konto som väckt lägst engagemangsgrad, nämligen Bodystores, anmärker Zalster på att man verkar använda i princip samma grafik för printannonser som organiska uppladdningar på Instagram.

När Bodystore gjort en uppladdning som inte är en ”printannons”, så har det varit någon form av matinspiration. Dock menar Zalster att man ofta använder väldigt lågupplösta bilder, vilket ”förstör upplevelsen helt”.

Lärdomarna av analysen är bland annat att undvika kollage, inte skrika säljbudskap, inte ladda upp lågupplösta bilder samt att inte ha med logotypen, såvida den inte är på ett fysiskt objekt i bilden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.