Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

De kräver en sänkning av tidningsmomsen

Publicerad: 26 juli 2013, 12:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Även digitala tidningar bör ha rätt till reducerad moms, skriver fyra tunga medieprofiler på Aftonbladets debattsida.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Enligt EU:s momsregler har medlemsländerna rätt att sänka momsen på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker.

I Sverige är momsen på Aftonbladets pappersutgåva exempelvis sex procent medan nätversionen av samma tidning är belagd med 25 procents moms. Det beror på att nätversionen betraktas som en tjänst och enligt EU-lagstiftningen därför inte är berättigad till lägre moms.

Mot detta vänder sig Sveriges Tidskrifters ordförande Unn Edberg, TU:s vd Per Hultengård, Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld och Expressens vd Bengt Ottosson.

I en debattartikel i Aftonbladet vänder de sig mot att digital journalistik beskattas högre än tryckt.

De skriver bland annat:

"Momsen på en vara avgörs med andra ord av vilket format den distribueras via, inte av dess innehåll. Trots att det självklart är journalistiken och litteraturen som den lägre momssatsen på tidningar, tidskrifter och böcker är tänkt att stödja, inte pappersindustrin."

Under ett seminarium i Almedalen uttryckte kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth sitt stöd för en sänkning av momsen på digitala tidningar.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.