Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"De inflytelserikas förtroende går inte att köpa"

Publicerad: 24 Mars 2011, 10:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Det är svårt att värdera en social relation och köpa sina vänner. Därför råder helt andra spelregler i de sociala medierna, skriver Tor Löwkrantz på Wenderfalck.


Det är svårt att köpa sina vänner. Vad är värdet av en relation om den endast bygger på en ekonomisk transaktion?

Jag ger dig 100 kronor och förväntar mig något tillbaka. Vi byter pengar mot en vara eller en tjänst och vi är överens. För denna gång. Det står 1-1 och vi är kvitt. Vi har skapat en perfekt modell för att aldrig behöva knyta närmre band till varandra, att bli vänner.

Hur mycket vän är du och hur mycket kostar det? I en sådan relation finns ingen tillit.

På detta sätt är digital PR och marknadsföring i nya medier något helt annat än traditionell marknadsföring, där en påhittad målgrupp ska penetreras och svälja ett budskap.

Det finns en hel värld där vem som helst, när som helst kan publicera vad som helst. I en sådan värld är det förtroende och socialt kapital som avgör vem som är inflytelserik. Den som framgångsrikt klarar att koppla ihop detta inflytande med sina kommunikationsmål är en vinnare. De inflytelserikas förtroende går inte att köpa och även om det gick, vad vore det värt?

En inflytelserik person eller grupp måste beskrivas som den som på något sätt kan aktivera andra människor. Om den aktiveringen sedan har inverkan på din affär, då är det en viktig inflytelserik person eller grupp.

Alla människor är viktiga men för PR och marknadsföring är vissa personer viktigare än andra. Det kan verka cyniskt men så fungerar det. Teknikvärlden älskar att prata om early adopters och produktens väg mot massmarknad, och med all rätt. De starkt engagerade och inflytelserika är lika avgörande i det lilla som för massmarknadens attityd till en ny teknisk mojäng eller ett nytt mode.

Deras förtroende måste finnas på riktigt. Att skapa win-win med de inflytelserika ger trovärdighet hos de många. Det förutsätter också att pengar inte byter ägare.

Om det är enkelt för båda parter att rasera en relation, då är den värdefull.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.