Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

De gör resan mer social

Publicerad: 2 December 2010, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Två svenska studenter ligger bakom ett nytt verktyg för socialare reseupplevelser – Vacation Relation. I natt skrev amerikanska Techchrunch om sajten. "En dröm för alla it-företag", säger grundaren David Los.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Han har skapat Vacation Relation tillsammans med Peter Sullivan, båda studenter på Stockholms universitet. Syftet är att man inför en resa, ska kunna hitta fler människor som kommer att befinna sig på samma resmål.

Häromdagen presenterade företaget sin tjänst på en stor resebyråkonferens i USA och i natt skrev prestigefulla it-sajten Techchrunch om tjänsten. Uppmärksamheten har lett till att många har hört av sig om möjliga investeringar och partnerskap.

– Techcrunch har bara skrivit om två svenska företag tidigare – Skype och Spotify. Det är alla it-företags dröm att synas där, säger David Los.

Tjänsten utgår från användarens Facebook-profil. Utmaningen för bolaget är att bygga tillräckligt stor räckvidd, så att användarna kan hitta kontakter på sina tilltänkta resmål. Därför pågår nu ett febrilt arbete med att teckna partnerskap med resesajter.

– Responsen har varit bra. Vår tjänst tillför ett värde till resenärerna som är en konkurrensfördel gentemot andra resesajter, eftersom användarna på sajterna där kan hitta andra som ska till samma resmål.

Dessutom får samarbetssajterna visa resenärernas Twitterinlägg om resmålet och exponering i resenärernas Facebook-flöden.

Fem avtal är klara, däribland norska Visitoslo.com och amerikanska Atlanticcity.com och springbreak-researrangören Studentcity.com.

– De sitter på en lämplig målgrupp för oss. Människor mellan 18 och 25 år är de som kommer att använda vår tjänst mest aktivt, säger David Los.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev