Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 22 januari 2014, 12:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50
Återigen tronar Ica i topp som Sveriges största reklamköpare.
Ämnen i artikeln:
Sifo ReklammätningarSveriges 20 största annonsörer ökar sina medieinvesteringar med totalt 2,6 procent till 7,8 miljarder kronor brutto under 2013, jämfört med 2012. Då är direktreklam inte inräknat eftersom siffrorna ännu inte levererats till Sifo reklammätningar.
Comviq, Unibet och Arla Foods är nya annonsörer på topp 20. Istället trillar Willys, Spendrups och Stadium ur toppen.
Arla Foods ökar reklamköpen, exklusive dr, med hela 32 procent. Det är mest av alla annonsörer på topp 20. Mejerijättens medieinvesteringar landar på 277 miljoner kronor brutto för helåret.
Unibet lägger i princip lika mycket, 276 miljoner kronor brutto, på medieköp. Det är en ökning med nästan 19 procent.
Comviq hamnar på plats 20 i toppen med en investering på 270 miljoner kronor brutto, en ökning på 20 procent jämfört med 2012.
Ica är som vanligt Sveriges i särklass största annonsör – trots en neddragning på 2 procent. Förra året köpte dagligvarukedjan medieutrymme för 660 miljoner kronor brutto, exklusive direktreklam. Men när direktreklamen väl räknas in brukar Icas medieköp överstiga 1 miljard kronor.
Bara sex av de 20 största annonsörerna har under 2013 dragit ner på medieköpen. Allra mest drar Telia ner som minskar medieinvesteringarna med 24 procent. Totalt köpte telekombolaget medier för 469 miljoner kronor brutto 2013.
Ämnen i artikeln:
Sifo Reklammätningar