Digitalt
De är störst på digitalannonsering
Publicerad: 22 oktober 2015, 07:19
Sveriges Annonsörer listar branscherna som investerat mest i digital reklam.
Mellan januari och augusti i år investerades nära 2,9 miljarder kronor brutto i digital annonsering, enligt Sifo Reklammätningar. Men hur stor andel av annonsbudgeten som används digitalt skiljer sig stort mellan olika branscher.
Internetmedier och sajter är den bransch som syns mest digitalt, enligt Sveriges Annonsörer. Då handlar det framförallt om annonsering för det egna varumärket eller reklam för en produkt eller tjänst som bara finns på internet, exempelvis Blocket.se.
Bilbranschen och motorcykelbranschen är andra branscher som lägger en stor andel av budgeten i digitala medier. Livsmedelsbranschen däremot, som investerar mest i reklam oavsett kanal hör inte till de större aktörerna digital.
– Det är inte konstigt att bilannonseringen går så starkt även på internet. Nybilsförsäljningen i år spås slå alla tidigare rekord, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Här är hela topp-tio-listan över de branscher som spenderar mest digitalt:
Bransch
Digital annonsering
Andel av total
MSEK
digital annonsering
1. INTERNETMEDIER OCH SAJTER
233 688 MSEK
8,1 %
2. BILAR-/MC-ÅTERFÖRSÄLJARE
180 859 MSEK
6,3 %
3. LOTTERIER, SPEL
161 388 MSEK
5,6 %
4. FILMBOLAG
153 350 MSEK
5,3 %
5. PERSONBILAR
143 142 MSEK
5,0 %
6. FASTIGHETSMÄKLARE
130 275 MSEK
4,5 %
7. DAGSTIDNINGAR
125 342 MSEK
4,3 %
8. POPULÄRTIDNINGAR
97 796 MSEK
3,4 %
9. KONSULTER
71 048 MSEK
2,5 %
10. MOBILTELEFONOPERATÖRER PRIVAT
61 777 MSEK
2,1 %