Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

De är störst på digitalannonsering

Sveriges Annonsörer listar branscherna som investerat mest i digital reklam.

Mellan januari och augusti i år investerades nära 2,9 miljarder kronor brutto i digital annonsering, enligt Sifo Reklammätningar. Men hur stor andel av annonsbudgeten som används digitalt skiljer sig stort mellan olika branscher.

Internetmedier och sajter är den bransch som syns mest digitalt, enligt Sveriges Annonsörer. Då handlar det framförallt om annonsering för det egna varumärket eller reklam för en produkt eller tjänst som bara finns på internet, exempelvis Blocket.se.

Bilbranschen och motorcykelbranschen är andra branscher som lägger en stor andel av budgeten i digitala medier. Livsmedelsbranschen däremot, som investerar mest i reklam oavsett kanal hör inte till de större aktörerna digital.

– Det är inte konstigt att bilannonseringen går så starkt även på internet. Nybilsförsäljningen i år spås slå alla tidigare rekord, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Här är hela topp-tio-listan över de branscher som spenderar mest digitalt:

Bransch

Digital annonsering

Andel av total

 

MSEK

digital annonsering

1. INTERNETMEDIER OCH SAJTER

233 688 MSEK

8,1 %

2. BILAR-/MC-ÅTERFÖRSÄLJARE

180 859 MSEK

6,3 %

3. LOTTERIER, SPEL

161 388 MSEK

5,6 %

4. FILMBOLAG

153 350 MSEK

5,3 %

5. PERSONBILAR

143 142 MSEK

5,0 %

6. FASTIGHETSMÄKLARE

130 275 MSEK

4,5 %

7. DAGSTIDNINGAR

125 342 MSEK

4,3 %

8. POPULÄRTIDNINGAR

97 796 MSEK

3,4 %

9. KONSULTER

71 048 MSEK

2,5 %

10. MOBILTELEFONOPERATÖRER PRIVAT

61 777 MSEK

2,1 %

Publicerad 2015-10-22 07.19Uppdaterad 2015-12-06 20.24

Dela artikeln: