De äger modebloggarna

2010-05-14 08:59  

Acne, Odd Molly och Cheap Monday är modemärkena som dominerar, visar Dagens Medias kartläggning. "Bloggarna är väldigt betydelsefulla för oss", säger Christina Tillman, vd för Odd Molly.

Vid sidan av de etablerade medierna har bloggosfären seglat upp som en reell maktfaktor under de senaste åren.

Speciellt inom modevärlden anses bloggarna ha stor påverkan på vilka varumärken som blir hajpade – och således säljer bättre än ändra.

– Det är väldigt positivt att bloggarna finns, och vi försöker alltid att ha dem med när vi gör visningar och butiksöppningar, säger Roland Hjort, grundare av Whyred.

Omvärldsbevakningsföretaget Aitellu har sedan 2004 arbetat med att indexera de svenska bloggarna.

För Dagens Media har de tagit fram unik statistik som visar vilka modevarumärken som går hem bäst bland bloggarna.

Etta bland de nio mätta märkena, med 2 916 inlägg hittills i år, är Acne.

– Det skrivs otroligt mycket om Acne, ibland uppemot 220 inlägg om dagen. Det är mer än i många politiska diskussioner, säger Linda Däldborg, medieanalytiker på Aitellu.

På andra respektive tredjeplats hamnar H&M-ägda varumärket Cheap Monday och Odd Molly. 

Gemensamt för samtliga varumärken är att publiciteten bland bloggarna nästan uteslutande är positiv eller neutral. Kritiska inlägg är sällsynta.

– Modebloggarna är väldigt flitiga på att uppdatera, även om inläggen ibland kan vara ganska banala, säger Linda Däldborg.

Odd Molly har sedan starten 2002 byggt sitt varumärke uteslutande via pr. Bolaget började med traditionell annonsering först under 2009.

– Det som bloggarna skriver är jättevärdefullt för oss och ytterligare ett sätt att kommunicera vårt varumärke. Det som händer i bloggosfären sprider sig också väldigt snabbt, säger vd:n Christina Tillman.

Odd Molly jobbar aktivt med att tillhandahålla material på sin webbsida.

– Vi har även haft bloggträffar i våra butiker där vi bjuder på mat och dryck och får en chans att prata med våra bloggare.

Whyred hamnar på den nedre delen av listan bland de nio mätta varumärkena.

Roland Hjort är självkritisk när han får ta del av siffrorna.

– Jag tror att till exempel Acne jobbar mycket mer aktivt mot bloggarna, och vi kan absolut bli mycket bättre på det.

Whyred ska från och med i år, skrota den traditionella modellen med en stor höst- och vårkollektion. Istället ska Whyred släppa kollektionerna i fem omgångar per säsong, något som ger fler naturliga tillfällen att synas på.

– Framförallt gör vi detta för att hela tiden ha nyheter i vårt butikskoncept som vi satsar hårt på. Då kommer vi att släppa nyheter hela tiden och även kunna släppa nyheter till exklusivt utvalda bloggare.

Johan Gip, marknadschef på Peak Performance som hamnar i botten av listan, varnar för att tillskriva bloggarna allt för stor makt.

– Självklart kan närvaro på de största bloggarna ge viss påverkan på försäljning. Men uppenbarligen är korrelationen inte så stark då vi har störst omsättning av de varumärken som är med i denna undersökning.

Bland annat ska Peak Performance ska dock öka sin närvaro på nätet och ska ”inom kort” lansera en satsning inom sociala medier.

– Vi kommer framöver fokusera mer på den sociala mediesfären och digital kommunikation, och kommer därmed kunna tillhandahålla mer material, lättare, till bloggare och andra sociala forum, säger Johan Gip.

Blogginlägg per kedja

H&M dominerar bland kedjorna    
         
         
Bolag Andel av blogginläggen i procent (omnämnanden)
H&M 34      
Lindex 25,3      
JC 9,7      
Zara 7,5      
Kappahl 7,4      
Vero Moda 5,3      
MQ 5,2      
Weekday 4,3      
Dressman 0,6      
Twilfit 0,4      
Jack & Jones 0,3      
Summa 100      
         
Källa: Aitellu. Uppmätt period 2010.01.01 – 2010.04.30.

Blogginlägg per märke

Märke Antal blogginlägg 2010* (2009)
Acne 2916  (2537)  
Cheap Monday 2706 (3835)    
Odd Molly 1584 (1151)    
Björn Borg 609 (1018)    
Filippa K 551 (719)    
Wesc 437 (421)    
Whyred 410 (802)    
Peak Performance 213 (198)    
J Lindeberg 88 (179)    
       
2010.01.01-2010.04.31    
       

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt