Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DD om annonskrocken: "Olycklig i många sammanhang"

Publicerad: 28 Mars 2013, 10:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Bränder är normalt inget det jublas över. Ett undantag görs på dalademokraten.se där bilden på en jublande man ser ut att höra samman med den brandhärjade verkstaden.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Den rörliga bannern är en del i ett betalt annonspaket för Dalatrafik. Förra veckan hamnade annonsen, som innehåller budskap som och "Jaaaaa!" och "Äntligen", under nyheten om att den mördade Englas mamma förlorat en långdragen tvist mot staten.

I dag visas annonsen under nyheten om att en bilverkstad i Mora totalförstörts i en våldsam brand.

– Jag vet vilken annons du menar. Den kan bli olycklig i många sammanhang, säger Peter Carlsson, nyhetschef för Dala-Demokraten, som själv inte sett dagens bildkrock.

Bör man ta bort anonsen?

– Nej, jag tycker inte det. Det Iigger i betraktarens öga. Jag förstår att annonsen kan uppfattas som stötande när den hamnar i samband med någon tråkig nyhet, säger Peter Carlsson till dagensmedia.se.

Enligt Tomas Nordholm, marknadschef på Dalatrafik är placeringen av annonsen inget han eller någon annan på företaget kan påverka.

– Det är upp till respektive tidning, men jag tycker alltid att de ska tänka till vid placeringen av annonsen på webben så väl som i papperstidningen, säger han.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.