Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Datorspel kan få normkritisk märkning

Publicerad: 13 November 2014, 10:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Datorspelsbranschen får stöd från Vinnova för att ta fram en märkning för normkritiska spel.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Debatten om den unkna kvinnosyn som många populära datorspel för fram har rasat under den senaste tiden.

Kvinnor som offentligt tar ställning mot sexism inom datorspel utsätts för hot och trakasserier av anonyma personer på nätet, uppgav företrädare för Sveriges största spelutvecklare och spelutbildningar nyligen på SvD Brännpunkt.

Nu jobbar branschföreningen Spelplan-ASGD för att ta fram en ett märkningssystem för att skynda på utvecklingen mot en mer inkluderande spelbransch.

Målet är att kunna presentera ett märkningssystem ”som gör det möjligt för kunder att hitta och premiera normkritiska spel”.

Projektet, som är en fortsättning på föreningens jämställdhetsarbete, har nu fått 272 000 kronor i bidrag från Vinnova, enligt nyhetsbyrån Sirén.

Filmbranschens Bechdeltest är en inspirationskälla.

”Bristen på mångfald och ett normkritiskt perspektiv i spelsektorn har sedan länge konstaterats”, skriver Spelplan-ASGD i sin ansökan till Vinnova.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev