Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dataspelet ska få upp ungas ögon för transportyrket

Publicerad: 16 April 2015, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

För att få ungdomar intresserade av transportbranschen har mobilspelet "Movin Movin" släppts. Där ska personer från mellan- och högstadiet kunna se hur fort de lossar containrar och sorterar paket.


Mobilspelet "Movin Movin" är framtaget av den digitala byrån Sticky Beat tillsammans med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA). Bortsett från dataspelet kommer TYA också att besöka mellan- och högstadieskolor i Sverige.

– Spel som kommunikationskanal är väldigt intressant. Här skriver vi ingen på näsan utan ger på ett underhållande sätt ett smakprov på transportsektorn, säger Elaine Brun, projektledare på TYA, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det blir spännande att prata om vår bransch med ett spel som utgångspunkt. Vi tror att det kommer att öka intresset och engagemanget.

Den digitala byrån Sticky Beat har tidigare också varit med och utvecklat spelet "Helix – The Game" som personer har kunnat spela i kön till Lisebergs attraktion Helix.

– Det som är extra kul med det här projektet är att det följer vad vi kallar för 10 procent-regeln. Man ägnar 90 procent av spelet åt att låta spelar ha kul och 10 procent åt varumärket, säger Henric Byström, projektledare på Sticky Beat, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Har man tillräckligt mycket mod att göra spel på det sättet kan man verkligen nå ut till sin målgrupp och det modet har YTA.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.