Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Data nyckeln när Facebook slår samman chattapparna

Både Emma Blom, utvecklingschef på Social Industries, och Richard Seger, sociala medier-specialist på Carat, tror på annonser i Whatsapp.

Facebook ska slå samman chattapparna Messenger, Whatsapp och Instagram. Annonsörer får därmed tillgång till flera miljarder användare.


Publicerad 2019-02-21 06:30

Ämnen i artikeln:

Whatsapp

Dela artikeln:

Sammanslagningen av chattapparna ska ske tidigast i slutet av 2019, eller under början av 2020. Facebook Messenger, Whatsapp och Instagram ska även fortsättningsvis finnas kvar som enskilda appar, men den tekniska infrastrukturen ska slås samman så att användare i de olika apparna kan interagera med varandra.

Enligt statistiksajten Statista hade Whatsapp i januari i år 1,5 miljarder aktiva användare världen över, medan Messenger låg på 1,3 miljarder aktiva användare. Några siffror för Instagrams chattfunktion finns inte.

Idag finns det bara annonsmöjligheter i Messenger, men det är inte helt orimligt att anta att även annonsmöjligheterna ses över när chattapparna slås samman – även om sammanslagningen inte primärt görs för annonsörernas skull. Både Emma Blom, utvecklingschef på Social Industries, och Richard Seger, sociala medier-specialist på Carat, tror att vi kommer att få se annonser även i Whatsapp.

Läs mer om hur annonsörerna påverkas av sammanslagningen i Dagens Media Insikt, vecka 8. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.