Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

”Dark ads har fått oförtjänt dåligt rykte”

Publicerad: 14 December 2017, 07:35
Uppdaterad: 11 Juni 2018, 06:16

André Frisk, PA-konsult på Edelman Deportivo.

EXPERTEN SVARAR. "Dark ads" förknippas starkt med förra årets amerikanska val, och används i dag av Sveriges riksdagspartier. Men vad är det egentligen?


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

”Dark ads” förknippas starkt med förra årets amerikanska val, och används i dag av Sveriges riksdags­partier. Fenomenet ”dark ads” verkar vara här för att stanna. Men vad är det egentligen?

– ”Dark ads” är helt enkelt en annons som inte visas mot alla användare, utan enbart mot specifika målgrupper, säger André Frisk.

Sedan förra årets amerikanska presidentval har annonserna varit på mångas läppar. Kandidaterna använde ”dark ads” för att nå specifika målgrupper, och verktyget har i efterhand kommit att associeras med fake news. André Frisk anser att det finns ett etiskt dilemma kring verktyget.

– Det är viktigt att komma ihåg att det bara är just ett verktyg. Det kan självklart användas för att öka klass- och rasklyftor, och sprida fake news som i USA, Frankrike och folkomröstningen i Katalonien. Samtidigt kan verktyget användas för att skapa och riva upp känslor, både positiva och negativa. Samt för att nå en snäv målgruppsanpassning. Alla kan ha användning av segmenterade, individuella och specifika målgrupper.

Varför associeras ”dark ads” med något negativt?

– Det är det negativa som kommer fram. Egentligen är en ”dark ad” bara en annons, precis som vilken annan annonsering som helst.

Det går att göra på ett schyst sätt?

– Så klart, det görs hela tiden. ”Dark ads” har fått ett oförtjänt dåligt rykte, och borde snarare vara ett vapen i alla sociala medie-annonsörers arsenal.

Var går gränsen mellan en negativ och positiv ”dark ad”?

– Otroligt svårt att säga, och självklart från fall till fall. Men att inte aktivt försöka göra samhällsdebatten sämre och att inte ljuga är två lätta riktlinjer.

Hur ofta förekommande är ”dark ads” i Sverige?

– De flesta vet att möjligheten för detta finns, men det krävs en del teknisk kunskap. Man behöver jobba en hel del med det, dels hur man ställer in annonser, men också hur man skapar sina specifika målgrupper.

Denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 22, 2017.

Så lyckas du med "dark ads"

”Learn by doing”Grotta ner dig i Facebook business manager. Det finns bra guider, men ”learn by doing” är självklart aktuellt här.

Hitta målgruppSe till så att ditt inlägg har en snäv målgrupp. Ju snävare, desto bättre.

Övervaka annonsenLägg inte hela annonsbudgeten på en gång, lägg 25-35 procent och övervaka hur annonsen går i målgruppen.

Analysera resultatetAnalysera resultatet av annonsen, och tweaka tills den funkar precis som du vill. Ofta kommer den inte gå precis som du tänkt direkt. A/B-testing är A och O, och just "dark ads" funkar extra bra för just detta, då det inte stör ditt övriga flöde.

Bra innehåll är nyckeln"Dark ads" är ett verktyg, därför är bra innehåll fortfarande nyckeln till framgång.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.