Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Därför ratar SvD, DI och DN Instant articles

Publicerad: 4 December 2015, 08:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:55

Anna Åberg och Fredric Karén om beslutet att inte hoppa på Facebooks nyhetståg.


Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Tidigare i dag bekräftades Dagens Medias avslöjande om att Expressen och Aftonbladet blir först ut med Facebooks Instant articles i Sverige. Facebook uppger att fler medier ”inom en snar framtid” ska ansluta sig. Redan nu är det klart att även Sydsvenskan, Stampen, Nyheter 24, Kit och Aller Media är med den första vågen – som är ett beta-test.

Det innebär att tre Bonniertidningar valt att gå med. Men flaggskeppet Dagens Nyheter samt affärstidningen Dagens Industri finns inte med på listan över medierna som är med i Facebooks svenska beta-test av Instant articles.

Inte heller Svenska Dagbladet finns med i beta-testet av Instant articles, som beskrivits som något av ett ödesval för publicisterna i relationen med Facebook. I korthet innebär upplägget att materialet publiceras direkt på Facebook. Tidigare har medierna till allra största del använt Facebook för att slunga trafik till sina egna sajter.

Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet, uppger att tidningen ”haft kontakt” med Facebook om Instant articles – men valt att avvakta.

– Aftonbladet går med, och vi kommer att ha nära kontakt för att se vilken effekt Instant articles ger för dem. Vi känner ingen brådska eller panik över att vara med i det första betatestet.

Svenska Dagbladet har dock inte tagit något definitivt beslut om huruvida tidningen ska gå med eller inte.

För medierna kan Instant articles innebära möjligheter till nya intäkter, då upplägget tillåter medierna att sälja annonser i anslutning till materialet på Facebook. Alternativet är att medierna istället låter Facebook sälja annonserna, mot en del av intäkterna. I USA har den splitten varit 30/70 till publicistens fördel. I den andra vågskålen ligger det faktum att de medier som går med göder Facebook – en stor konkurrent om annonspengarna – med innehåll, samtidigt som publicisten förlorar direkttrafiken till sin sajt.

I informationen som i dag har gått ut från Facebook finns inga uppgifter om hur affärsmodellen ser ut för de svenska medierna. Enligt Dagens Medias uppgiftslämnare har flera medier varit nöjda med Facebooks villkor under förhandlingarna.

Affärsmodellen för den svenska marknaden ska enligt Dagens Medias källor påminna om den som tidigare presenterats.

Fredric Karén tror att publicisterna kommer att vara restriktiva kring hur mycket och vilken typ av innehåll som görs tillgängligt i form av Instant articles.

– Det är en jättesvår fråga och jag tror att alla som går med funderar kring vad som är bäst. Men jag tror inte att ett antal testartiklar på Instant articles vänder upp och ned på vår affärsmodell eller gör att vi sätter oss i knät på Facebook för all framtid.

Anna Åberg, chef för digital produktutveckling för Dagens Nyheter och Dagens Industri har ett mycket tydligt svar på varför de båda tidningarna står utanför.

– Det viktigaste målet för DN och DI digitalt är att få nya prenumeranter. Det har Facebook inte kunnat visa att de kan stödja på något sätt i Insant articles, säger hon till Dagens Media.

Hon har pratat med Facebook om frågan och fått beskedet att bolaget jobbar på den saken.

– Men som det ser ut nu behöver vi ha besökarna på våra sajter för att visa upp våra prenumerationserbjudanden. Därför har vi tagit beslutet att inte gå med i detta läge, säger Anna Åberg.

För Svenska Dagbladets räkning återstår dock ett internt analysarbete innan tidningen kan ta ett eget beslut i frågan.

– Vi vill ha en tydligare strategi för oss själva kring vilket innehåll vi i så fall skulle vilja pusha som Instant articles, det är inte givet att det handlar om nyhetsmaterial. Vi måste även ha en tydligt kommersiell strategi. Det kan finnas annonslösningar som gör sig väldigt bra där, som vi inte i nuläget kan göra inom ramen för vår egen plattform, säger Fredric Karén.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev