Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Därför lägger Herlitz ned Bink

Publicerad: 7 Mars 2013, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

För dagensmedia.se berättar Bonnier-toppen Gunilla Herlitz om beslutet att skrota Bink.


Ämnen i artikeln:

Martin AhrendGunilla HerlitzBink

Bink – Bonniers gemensamma bolag för digital annonsering – lanserades för drygt tre år sedan. Ambitionen var att öka annonsintäkterna och skapa gemensamma tekniska lösningar för Bonnierkoncernens sajter.

Men Binks lansering har kantats av kritik, bråk och intern misstro.

Nu läggs bolaget, som sedan årets början ingår i Gunilla Herlitz affärsområde News Sweden, ned.

Istället ska den digitala försäljningen, precis som före Binks födelse, skötas av respektive varumärke.

Enligt Gunilla Herlitz, som nyligen tillträdde som styrelseordförande i Bink, är nedläggningen dock inte att betrakta som ett misslyckande.

– När Bink skapades fanns en tydlig ambition att samordna och renodla webbintäkterna. Bink har på många sätt fungerat väldigt bra, säger hon till dagensmedia.se.

Hon menar att Bink har spelat en viktig roll för att höja den digitala kompentensen. Bolaget har även ansvarat för att bygga upp en gemensam analys- och mätfunktion samt för att ta fram gemensamma annonsformat.

– Det innebär att vi nu står bättre rustade för att möta annonsörerna höga krav.

Ambitionen var att Bink skulle öka försäljningen på Bonniers tidningssajter, har det misslyckats?

– DN var den första tidningen som gick med och vi har haft en fantastisk utveckling.

Varför lägger ni då ned Bink?

– För att det pågår en ökad integrering mellan papper och nät, både mot läsare och annonsörer. Det innebär att försäljningen förändras.

I sin tur innebär det, enligt Gunilla Herlitz, att redaktionerna och annonsavdelningarna tjänar på att komma närmare varandra.

– På redaktionerna tas det fram nya format där vi vill kunna ta betalt både av läsare och annonsörer. Då krävs det mer av helhetslösningar för att man ska kunna tjäna pengar. Vi måste jobba närmare varandra, både på redaktionerna och annonsavdelningarna.

De gemensamma funktioner som Bink har byggt upp ska fortsatt användas.

– Den digitala infrastrukturen bakom sajterna finns kvar, och det jobbet är gjort av Bink. Det är viktigt att framhålla.

Bink sjösattes i början av 2010. Tidigt var di.se, dn.se och Bonnier Tidskrifters sajter med i det gemensamma säljbolaget.

Redan från början möttes dock Bink av kritik och intern misstro, då TV4 och Expressen initialt valde att stå utanför. De båda Bonnierbolagen valde senare att gå med i Bink. Enligt Expressens vd Bengt Ottosson hade det då "länge funnits ett beslut på Bonniernivå att Bink ska ta över all webbförsäljning".

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.