Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Därför investerar Zennström i Wrapp

Publicerad: 15 november 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Igår avslöjades att Niklas Zennström går in med ett kapital på drygt 35 miljoner kronor i Wrapp. Nu pratar han med dagensmedia.se om investeringen – som ska finansiera en internationell satsning.


Ämnen i artikeln:

Wrapp

Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico går in med motsvarande 35 miljoner kronor i Wrapp, ett företag som digitaliserar presentkort. För dagensmedia.se berättar han varför han har valt att gå in i företaget.

 ­– Det finns tre anledningar till att jag investerar i Wrapp. För det första på grund av teamet med Hjalmar Winbladh i spetsen. För det andra för att de går efter en stor 100 miljoner dollar-marknad. För det tredje så utnyttjar Wrapp de stora trenderna just nu, som mobiltjänster och sociala nätverk, säger han.

Han berättar att de miljoner han har valt att gå in med ska skapa en bra grund för organisationen och marknadsföringen på en internationell marknad.

– I dag är dessa satsningar mer och mer kostnadseffektiva, det är relativt lite pengar, men det är tillräckligt för att gå vidare, säger han.

Vad bidrar du med utöver själva investeringen?

–  En av de viktigaste sakerna för en expansion är teamet, att hitta de rätta människorna och jag har bra kontakter.

Vad tittar du på för andra investeringar just nu?

– Jag tittar på nya investeringar hela tiden, men ingenting som jag kan säga något om.

Niklas Zennström talar i dag på SIME i Stockholm, där han ska delta i en så kallad "Fireside chat".

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Wrapp

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.