Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Därför dröjer Expressens nyhetsapp

Publicerad: 26 Augusti 2010, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Expressens nyhetsapp för smartphones skulle ha presenterats före sommaren men är ännu inte igång. "Den kommer i början av hösten", säger Otto Sjöberg, vd på Expressens och TV4:s mobilbolag Mobilab.


Ämnen i artikeln:

IphoneExpressenAndroidOtto Sjöberg

Expressen-TV finns som Iphone-app sedan början av sommaren, men nyhetsappen dröjer.

Förhoppningen var att lansera appen innan sommaren. Förseningen beror bland annat på att en av de ansvariga personerna på Expressen är föräldraledig.

– Det pågår en del diskussioner om funktionerna, men den stora förklaringen är att det har kommit sommar och semester mellan och på en föräldraledighet på Expressen, säger Otto Sjöberg.

Nu ska det dock snart vara dags för lansering av appen, som släpps för både Iphone och Android.

– Den ska komma nu i början av hösten, säger Otto Sjöberg.

Vad kan man vänta sig?

– Det berättar jag inte, men det jag kan säga är att de appar som är framgångsrikast är de som i grunden är väldigt enkla. Anledningen att använda en app är att det blir snabbare och enklare än att gå till en sajt, säger Otto Sjöberg.

– En bra uppbyggd mobilsajt kan många gånger vara bättre för nyhetsuppdatering än en vanlig sajt. Webben har blivit så komplex att det kan vara överväldigande när man bara är ute efter en snabb nyhetskoll, fortsätter han.

Aftonbladets nyhetsapp Supernytt lanserades i januari, och sedan dess har flera appar lanserats, bland annat från Sportbladet.

Hur ska Expressen ta igen Aftonbladets försprång?

– Aftonbladets försprång grundar sig i försprånget på webben, som de har haft ända sedan 90-talet. Deras appar är förlängningar av webben, och leder mycket trafik, men Mobilab har ett annat fokus. När det gäller att utveckla affären, vilket är det viktigaste för alla mediehus just nu, är det vi som har försprånget med tjänster som Recept.nu och digitala kuponger, säger Otto Sjöberg.

– Sajterna på webben ska såklart även finnas i mobilen. Men det är inte huvudsyftet. Den traditionella banneraffären är den som utvecklas sämst just nu.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.