Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Därför djupdyker Dagens Media i martech och adtech

Publicerad: 5 maj 2021, 12:06

Adtech och martech är i dag någonting hela branschen på olika sätt använder sig av eller måste förhålla sig till. Men vilka utmaningar och möjligheter finns inom det här området? Det ska Dagens Media försöka reda ut.

Martech och adtech klättrar allt högre upp på agendan hos aktörer på den svenska mediemarknaden. Vecka 20 ska Dagens Media därför försöka identifiera de stora utmaningarna på området och resonera kring dem.


Ämnen i artikeln:

Martech och adtech

Under våren tar Dagens Media grepp om några av branschens just nu viktigaste frågor. Hittills har det mynnat ut i totalt tre temaveckor där vi har fördjupat oss i digitala prenumerationer, framtidens annonsmarknad och tv-marknadens omvandling.

Snart är det dags för ännu en omgång. Under vecka 20, den 17–23 maj, ligger fokus på ”martech och adtech”. För att ha koll på det senaste inom de här områdena blir allt viktigare för aktörerna på den svenska mediemarknaden. 

Inte minst under det senaste året, när digitaliseringen fått sig en rejäl skjuts, så har den teknik som används av publicister och annonsörer för att nå ut med sina redaktionella och kommersiella budskap blivit än viktigare. Dessutom har det faktum att många av oss – i stort sett från en dag till en annan – flyttade hem kontoret ställt höga krav på tekniska lösningar och system.

Ambitionen med den kommande temaveckan är att identifiera de stora utmaningarna inom martech och adtech och resonera kring hur de bäst ska hanteras. För att lyckas med det har Dagens Media pratat med annonsörerna, mediebyråerna och mediehusen.

Vilka är egentligen dagens stora teknikfrågor? Hur ska man navigera i djungeln av plattformar? Vilka konsekvenser får cookiedöden? Och vilka lärdomar har annonsörerna som tagit hem medieköpen gjort?

Dessutom analyserar Dagens Medias krönikör Agnes Stenbom vilka trender inom AI och journalistik som kommer att prägla 2021. Och så avslöjar it-cheferna på de största mediebolagen vilken deras viktigaste prioritering de kommande tolv månaderna blir.

 

Satsningen på temaveckor är en av flera nya koncept som Dagens Media sjösätter under våren för att stärka den fördjupande journalistiken (läs mer här).

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här

Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

Är du sugen på att diskutera aktuella frågor eller trender inom martech och adtech? Mejla din debattext till red@dagensmedia.se.

Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2021

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech och adtech

Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens

 

Ämnen i artikeln:

Martech och adtech

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.