Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Daniel Collin går in i nyemissionerade Flarie

Publicerad: 25 April 2019, 13:15

Daniel Collin är en av de branschprofiler som går in som delägare i Flarie.

Foto: Janne Næss

Mobil-gamingföretaget Flarie står efter en nyemission redo att accelerera med hjälp av nytt kapital och ytterligare kompetens. Bland investerarna finns branschnamnen Daniel Collin och Linda Nyberg.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Daniel Collin och Linda Nyberg förelås också bli nya styrelseledamöter i bolaget. Utöver det styr Filip Tröger skutan som vd och grundare. 

Flaries affärsidé är att erbjuda en underhållningsplattform för alla åldrar där varumärken knyts in. Flaries plattform innehåller dels en spelapp som för användarna är gratis att ladda ner och använda, dels ett system som möjliggör för företag att nå ut med brandade spel i sin displayannonsering.

Det som enligt delägaren Daniel Collin är unikt med båda dessa lösningar är att annonsörer, utan att investera i produktion, kan få sitt egna brandade spel:

– Pressbyrån är en av Flaries trogna annonsörer som både har funnits med i form av in-gaming branding, plus att många av de vinster du spelar ihop i Flarie-appen går att lösa in i Pressbyråns butiker, säger han till Dagens Media, och fortsätter:

– I appen tjänar användaren ihop poäng som gör att de kan köpa saker. Viktigt att poängtera att det inte går att köpa poäng, utan du spelar ihop poängen. Annonsörer kan bjuda sina kunder på lite underhållning och spänning i samband med att de bygger sitt varumärke genom spelen som Flarie tillhandahåller. Jag tycker det är en bra affärsidé eftersom du spenderar mer tid med de här varumärkena när du spelar, vilket du naturligtvis inte hade kommit upp i genom vanlig och traditionell reklam. 

Varför satsar ni på mobilspel?

– Jag tycker att det dels är intressant för att jag inte har sett något alternativ. Flarie är ensamma med sin idé och teknik. Idén är väldigt skalbar, både nationellt och internationellt. Det är en bra lösning för annonsörer helt enkelt, säger Daniel Collin. 

Hur mycket pengar går du själv in med? Hur mycket tid kommer du lägga på Flarie? 

– Jag vill inte gå in på exakt hur mycket jag går in med, men det rör sig inte om några större summor. Jag jobbar trots allt heltid på Vinter där jag äger en fjärdedel. Så Flarie kommer bli lite ovanpå det för min del. 

LÄS ÄVEN: Daniel Collin till Vinter 

Linda Nyberg går däremot in med desto mer tid i bolaget, hon kommer som aktiv styrelseledamot att jobba med bolagets kommunikation och globala strategi.

– Med tanke på att över 2,5 miljarder människor idag laddar ner mobilspel, ser jag enorm potential i Flarie. Bara Flarie-appen har hitills i Sverige över 650 tusen användare med en rekordhög time spent med annonsörer, och en budkapserinran på 58 procent. Som investerare ser jag enorma möjligheter globalt med free-to-play games med appen, men också stor potential med Flaries andra unika tekniska lösningar för marknadsföring, skriver Linda Nyberg i ett mail till Dagens Media.

Filip Tröger fyller även i med att de ser ett starkt ökande intresse för Flarie på marknaden:

– Vi ser globala möjligheter med vår underhållningsplattform där Flarie-appen och game in banner-lösningen är två av våra erbjudanden. Vi är ett bolag i ständig utveckling och jobbar med många starka varumärken såsom Unilever, Pressbyrån, Philips, Klarna och Universal, och jag ser att vi har en mycket spännande resa framför oss, skriver Filip Tröger i mailet. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.