Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Daily Mail större än Metro i Sverige

Publicerad: 14 April 2016, 08:05
Uppdaterad: 14 April 2016, 09:40

Brittiska tabloidtidningen Daily Mail förhandlar om att köpa Yahoos huvudverksamhet. Det uppger Wall Street Journal. Just nu etablerar tidningen ett närmare annonssamarbete i Sverige, med den lokala säljbyrån Sellbransch, som också är lokal partner till just Yahoo.


– Det finns inget jag kan kommentera angående Yahoo-affären, säger James Leaver, chef för internationella affärer på Daily Mail.

Enligt siffror från mätverktyget Comscore för januari i år är Daily Mail större än Metro i Sverige, om man tittar på desktop, det vill säga webbläsare på vanlig dator.

– Vi har en bra publik i Norden. 28 procent av den svenska publiken kommer till oss via bokmärke eller genom att skriva in webbadressen, vilket betyder att vi har en stark kärna av läsare här, säger James Leaver.

Siffrorna han visar upp anger att Daily Mail är den största nyhetstidningen i Sverige på ett annat språk än svenska. Närmsta konkurrenten är Guardian. Daily Mail har 4 miljoner unika besökare från Norden per månad, varav 1,4 miljoner från Sverige.

– Vi har ungefär 40 miljoner sidvisningar per månad i regionen. Nu vill vi göra mer och knyta ihop lokala annonsörer med vår publik, säger James Leaver.

Därför inleder Daily Mail ett samarbete med den digitalt inriktade annonsbyrån Sellbranch, som jobbar mycket med så kallad programmatic. Det betyder automatiserade annonssystem där priset sätts beroende på efterfrågan och olika data om publiken.

– Via programmatic omsätter vi nu på en liten nivå. Men med ett närmare lokalt engagemang kan vi driva upp omsättningen, säger James Leaver.

Programmatic har varit hett i några år nu. Från början handlade allt om så lågt pris som möjligt, annonsköparna brydde sig inte så mycket om var annonserna dök upp.

– Nu ser vi ett skifte. Annonsörerna vill veta vem utgivaren är. De vill betala för att synas på tillförlitliga sajter, säger James Leaver.

Enligt honom är mognaden för programmatic störst i USA, Storbritannien, Kanada och Australien, men Norden växer starkt och ligger nära Nederländerna. Därefter följer länder som Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien, medan övriga Europa släpar efter.

Daily Mail i Storbritannien har 230 miljoner unika besökare per månad, vilket gör den till världens största onlinetidning. Tidningen finns också i USA och Australien.

 

Få koll på digitaliseringen av samhälle och företag med nyhetsbrevet Digital Teknik!

 

Sverker Brundin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.