Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Dagstidningsbranschen kan inte blunda"

Publicerad: 13 Januari 2011, 05:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Aftonbladets intäkter för digitala annonser har för första gången gått om annonsintäkterna för papperstidningen. Ett trendbrott, enligt Aftonbladets vd Anna Settman.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAnna SettmanAftonbladet

Enligt IRM kommer brytpunkten där de digitala annonserna ger mer intäkter än pappersannonserna ske 2014 eller 2015. Men Aftonbladet är redan där, säger Anna Settman.

– Aftonbladets satsningar på mobil och Ipad gör att vi ligger i framkant och redan nu är framme vid den brytpunkten.

Enligt Anna Settman har de digitala intäkterna varit större under två eller tre månader 2010.

– Jag tycker att man ser en ganska stor skillnad hos medieköparna där de är intresserade av den totala räckvidden. Det finns en stor förståelse för hur man kan kombinera print och digitalt. Under 2010 var det en stor skillnad på hur annonsörerna ser på mixen.

På Expressen har man fortfarande långt kvar innan intäkterna för digitala annonser går om pappret. Det säger Torbjörn Wittström, vd och annonsdirektör på tidningen.

– Ur vårt perspektiv är pappret fortfarande det viktigaste, säger han.

Det blir också mindre vanligt att köpa en mix av annonser, enligt Torbjörn Wittström - något som Anna Settman inte håller med om.

– Jag tror inte att dagstidningsbranschen kan blunda för den strukturomvandling som sker. Rycket har skett under det senaste året och jag har svårt att se att det inte fortsätter på det här sättet. Det är därför vi driver att man ska redovisa de digitala produkterna så att annonsörerna ska kunna välja.

Det senaste bråket kring upplaga kontra räckvidd ger Anna Settman inte mycket för.

– Den som klamrar sig fast vid att upplagan för papperstidningen är viktigast har inte fattat vart strukturomvandlingen är på väg.

Enligt Schibstedts bokslut för tredje kvartalet 2010 var intäkterna för papperstidningen (inklusive lösnummerförsäljning) 526 miljoner kronor.

Intäkterna för Aftonbladet Nya Medier under samma period var 96 miljoner kronor.

Enligt bokslutet ökade Aftonbladet Nya Medier intäkterna med 28 procent till följd av ökad annonsförsäljning.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.