Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dagspressens webbsälj mot rekordnivåer

Publicerad: 3 Maj 2011, 10:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Morgontidningarnas annonsintäkter på webben ökade med 2 procent under det första kvartalet 2011.


Tillväxten drevs på av storstadstidningarna, vars försäljning ökade med 11 procent. Samtidigt backade landsortstidningarna med samma siffra.

– Om storstadssajterna fortsätter växa i den här takten kommer de att nå rekordnivåer under 2011, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Morgontidningarna sålde utrymme för totalt 110 miljoner kronor under perioden. Lejonparten – 70 miljoner kronor – hamnade i storstadstidningarna.

– Bland landsortssajterna ser vi däremot en tillbakagång efter en lång period av tillväxt. Tillbakagången kan troligen förklaras med att en mindre del av riksannonseringen görs på lokala dagstidningssajter detta kvartal. Här ser vi dock en stor spridning mellan olika titlar, säger Fredrik Rogberg.

Om siffrorna

TU Internetbarometer redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.