Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Dagspressens nätintäkter ökar

Dagspressens annonsintäkter på nätet landade på över 1 miljard kronor under 2012. Det visar TU:s Internetbarometer.


Publicerad 2013-02-22 14:15

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Statistiken från TU bygger på underlag från cirka 60 dagspressajter.

Av de totala annonsintäkter står morgonpressens sajter för hälften, alltså 500 miljoner kronor. Det är en ökning på drygt 6 procent, jämfört med 2011. Den andra hälften står alltså kvällspressens sajter för, som därmed står för en tvåsiffrig procentuell ökning, enligt TU, som dock inte specificerar siffran ytterligare.

Landsortstidningarna ökar de digitala annonsintäkterna med 10 procent till 206 miljoner kronor.

Tidigare idag kunde dagensmedia.se berätta att dagspressen tappar intäkter i print. I print landade dagspressens intäkter på 6,9 miljarder kronor, ett tapp på 12 procent, enligt IRM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.