Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Dagspressen tappar på webben

Morgontidningarna tappade annonsintäkter på webben under andra kvartalet.


Publicerad 2011-09-06 11:17

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Intäkterna på nätet minskade med 2 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året. Det visar TU:s Internetbarometer.

Under samma period ökade de totala medieinvesteringarna med 14 procent, enligt IRM.

Både storstadpress och lokalpress minskade, däremot är det stor skillnad mellan olika titlar, enligt TU.

Totalt uppgick morgontidningarnas annonsintäkter till 136 miljoner kronor under kvartalet. Storstadstidningarnas sajter stod för 89 miljoner och lokalpressen för 47 miljoner.

Kvällspressens sajter ingår inte i siffrorna.

– Landsortssajternas tillbakagång inleddes redan under första kvartalet i år efter en lång period av tillväxt. Storstadssajterna växte däremot bra under första kvartalet, men nu minskar alltså annonseringen även för dem, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.