Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Dagspressen tappar på webben

Publicerad: 6 September 2011, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Morgontidningarna tappade annonsintäkter på webben under andra kvartalet.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Intäkterna på nätet minskade med 2 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året. Det visar TU:s Internetbarometer.

Under samma period ökade de totala medieinvesteringarna med 14 procent, enligt IRM.

Både storstadpress och lokalpress minskade, däremot är det stor skillnad mellan olika titlar, enligt TU.

Totalt uppgick morgontidningarnas annonsintäkter till 136 miljoner kronor under kvartalet. Storstadstidningarnas sajter stod för 89 miljoner och lokalpressen för 47 miljoner.

Kvällspressens sajter ingår inte i siffrorna.

– Landsortssajternas tillbakagång inleddes redan under första kvartalet i år efter en lång period av tillväxt. Storstadssajterna växte däremot bra under första kvartalet, men nu minskar alltså annonseringen även för dem, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev