Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dagspressen börjar med tv-annonsering

Publicerad: 26 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Inom kort drar DN, Sydsvenskan och NT-koncernen i gång med webb-tv-annonsering. "Vi vill vara moderna och i framkant", säger Jörgen Bengtsson, chef för NT-koncernens utvecklingsbolag NTM Lab.


Efter tv-kanalerna är det nu dags för dagstidningarna att på allvar försöka kapitalisera på webb-tv. Före detta Norrköpings tidningar, numera Nya Tiders Media, NTM, har sedan en tid tv-kanaler i kabel- och marknätet under namnen 24nt, 24corren och 24norrbotten. Nu ska tv-kanalerna plockas över till webben.

- Vi har byggt en helt egen webbspelare för de här tre stationerna så vi kan köra kanalerna även på nätet. De yngre tv-tittarna finns på nätet och då ska vi också finnas där, säger Jörgen Bengtsson.

Tillsammans med Dagens Nyheter och Sydsvenskan är NT-koncernens Östgöta Correspondenten, Norrköpings Tidningar och deras norrländska tidningar först ut med att använda Videoplazas annonsteknik för webb-tv bland tidningsbolag.

- Vi kommer att jobba med prerolls och overlay-annonsering. Vi ser annonsörerna som går i våra vanliga tv-kanaler som potentiella annonsörer tillsammans med våra webbannonsörer. Reklamen i vår nya spelare behöver inte vara rörlig och vi ser därför inte tröskeln som speciellt hög, säger Jörgen Bengtsson.

Nästa steg är att implementera reklammöjligheten i den vanliga webb-tv:n på sajterna. Han är inte orolig för att satsa mitt under brinnande lågkonjunktur.

- Vi måste hela tiden hitta nya koncept, det gäller inte minst i dåliga tider då vi måste kunna plocka fram attraktiva alternativ till annonsörerna som vill nischa och styra sin annonsering.

Alfred Ruth är produktchef på Videoplaza som jobbar med flera svenska tv-kanaler.

- Vår utmaning ligger i att jobba med kunder där materialet är kortare än hos tv-kanalernas webb-tv, säger Alfred Ruth.

Han lyfter fram overlay-annonsering som den bästa vägen att gå när det kommer till korta klipp. Noggrannheten runt annonseringen måste även vara större då mycket av materialet som tidningarna publicerar på nätet är av nyhetskaraktär.

- Det finns en redaktionell skepsism mot reklam i nyhetsmaterial, vilket jag ser som sunt. Det är viktigt att kunna bestämma vilka klipp som annonser fungerar i eftersom att annonsörerna inte ska behöva riskera att hamna i sammanhang där de inte vill synas, säger Alfred Ruth.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.