Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dags för pitchrunda: Facebook letar ny mediebyrå

Publicerad: 29 Mars 2021, 15:01

Facebook drar igång en pitchrunda för att hitta en mediebyrå. Men befintliga byrån Mindshare väntas försvara sin position.

Foto: Pixabay

Facebook letar efter mediebyrå och drar nu igång en pitchrunda. Vinnaren får ansvar för ett reklam- och marknadsföringskonto på 750 miljoner dollar.


Ämnen i artikeln:

FacebookMindshareDentsu Aegis

Facebooks ”plånbok” rymmer 750 miljoner dollar som är avsedda för att läggas på reklam- och marknadsföringsinvesteringar globalt. Kontot delas i dag av WPP-ägda mediebyrån Mindshare samt Dentsu, där förstnämnda innehar en majoritet av kontot. 

Men nu har Facebook bestämt sig för att köra en pitchrunda – och där Mindshare väntas försvara sin position, rapporterat sajten Adage. Men alla större globala mediebyråer ska bjudas in, skriver sajten. 

LÄS OCKSÅ: Facebook släpper uppdateringar – ska få fler att tjäna pengar på sitt innehåll 

Facebook är den 77:e största marknadsföraren i världen, enligt Adage. Och jätten har stadigt ökat sina reklam- och marknadsföringsinvesteringar de senaste åren för att vårda sin image. Detta då mycket kritik riktats mot bolaget från olika håll. Och ofta handlar kritiken om att att hatpropaganda och desinformation sprids på plattformen. 

Facebook utsetts i dag också för tuff konkurrens av inte minst Tiktok och Snapchat. Bolagets marknadsförings- och försäljningskostnader har ökat från 9,8 miljarder dollar 2019 till 11,6 miljarder dollar förra året, enligt årsredovisningen. 

Bolaget har utvecklat starka band med byråvärlden, enligt Adage, delvis till följd av omfattningen av sitt eget reklamimperium – med över 10 miljoner annonsörer på bolagets appar. Facebook genereras över 84 miljarder dollar i annonsintäkter 2020.

LÄS OCKSÅ: Facebook tecknar avtal för nyhetsdelning med News Corp i Australien 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.