Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dagens Samhälle bygger om sajten

Publicerad: 23 Mars 2012, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Dagens Samhälle bygger en modern och mer lättillgänglig sajt. Samtidigt öppnar man för fler nysatsningar på webben.


Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dagens Samhälle har det senaste året genomgått en rad förändringar. Bland annat stängdes sajten ner för att istället ersättas av en debattsajt.

Nu tar man ytterligare kliv på nätet och bygger en helt ny sajt.

– Sajten ska fungera som en portal, både för vår debattsatsning och nya satsningar, säger Maria Nilsson, chef för digitala medier på Dagens Samhälle.

Vilka nya satsningar blir det?

– Det som står på tur är en karriärsajt eftersom vi ser att rekrytering allt mer sker via nätet. Vi ska bygga en bra och funktionell platsaannonssajt för chefer på den offentliga marknaden.

– Dessutom tittar vi på att digitalisera vår egen research och göra det tillgängligt på sajten.

På den nya sajten kommer en artikel från papperstidningen att publiceras varje vecka. Gratis för alla.

– Den kompletterar vi med researchmaterial som inte får plats i tidningen, som listor och rankingar.

Vill man läsa papperstidningen i digital form så får man dock liksom tidigare betala samma pris som för den fysiska produkten.

– Men på sikt vill vi publicera tidningen på webben och då får det bli en betalsajt. Vi följer till exempel hur det går för New York Times och andra liknande satsningar. E-tidningen är en bra tjänst, men den är inte optimal.

Sajtens nya form är framtagen av formgivaren Ulf Högberg.

– Vi vill att sajten ska andas mer tidning och skapa ett mer enhetligt uttryck i både webb och papper. Vi har bland annat plockat in element från tidningen till sajten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.