Dagens PS rundar adblockers

2017-08-09 15:51 Madeleine Nilsson  
Dagens PS mobilsajt med innehållet i sidled.

Med ett nytt CMS och nytt användargränssnitt ska Dagens PS mobilsajt ta sig förbi adblockers.

Dagens Media har vid ett flertal tillfällen berättat om publicisters problem med adblockers, som kan göra att sajter förlorar miljontals kronor i annonsintäkter.

Och med tanke på att både Chrome och Safari till hösten lanserar sökmotorer med adblockers som standard väljer nu Dagens PS att helt göra om mobilsajten för att komma runt problemet.

Den nya sajten följer riktlinjerna i IAB:s initiativ ”Annonsvänligt Sverige”, som syftar till att minska användandet av adblockers.

– Som publisher vill vi skydda oss och inte vara beroende av omvärlden – på det här sättet framtidssäkrar vi oss själva, säger Henrik Lokh, interim-vd på Dagens PS.

Dagens PS har från och med denna vecka bytt ut informationshanteringssystemet, CMS, och användargränssnittet. Istället för att läsa sajten i djupled får nu läsarna scrolla åt sidan istället. Även när läsaren har klickat in på en artikel sker scrollningen i sidled och där återfinns också annonserna. Därigenom blir annonserna en integrerad del av mobilsajten på samma sätt som native-annonser, vilket gör att adblockers inte upptäcker dem.

– Metoden att gå i djupled är ur ett tekniskt perspektiv inte bra om man är rädd om annonsintäkten.

Redan nu har antalet sidvisningar ökat från i snitt 1,6 per besök till 11, berättar Henrik Lokh.

– Vi ser alltså att vi får upp engagemanget. Dagens annonsmiljöer har slutat att fungera för publicisterna och för att få andra att medier att också göra så här så börjar vi med oss själva, säger Henrik Lokh.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt