Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dagens PS rundar adblockers

Publicerad: 9 Augusti 2017, 13:51
Uppdaterad: 9 Augusti 2017, 13:51

Dagens PS mobilsajt med innehållet i sidled.

Med ett nytt CMS och nytt användargränssnitt ska Dagens PS mobilsajt ta sig förbi adblockers.


Dagens Media har vid ett flertal tillfällen berättat om publicisters problem med adblockers, som kan göra att sajter förlorar miljontals kronor i annonsintäkter.

Och med tanke på att både Chrome och Safari till hösten lanserar sökmotorer med adblockers som standard väljer nu Dagens PS att helt göra om mobilsajten för att komma runt problemet.

Den nya sajten följer riktlinjerna i IAB:s initiativ ”Annonsvänligt Sverige”, som syftar till att minska användandet av adblockers.

– Som publisher vill vi skydda oss och inte vara beroende av omvärlden – på det här sättet framtidssäkrar vi oss själva, säger Henrik Lokh, interim-vd på Dagens PS.

Dagens PS har från och med denna vecka bytt ut informationshanteringssystemet, CMS, och användargränssnittet. Istället för att läsa sajten i djupled får nu läsarna scrolla åt sidan istället. Även när läsaren har klickat in på en artikel sker scrollningen i sidled och där återfinns också annonserna. Därigenom blir annonserna en integrerad del av mobilsajten på samma sätt som native-annonser, vilket gör att adblockers inte upptäcker dem.

– Metoden att gå i djupled är ur ett tekniskt perspektiv inte bra om man är rädd om annonsintäkten.

Redan nu har antalet sidvisningar ökat från i snitt 1,6 per besök till 11, berättar Henrik Lokh.

– Vi ser alltså att vi får upp engagemanget. Dagens annonsmiljöer har slutat att fungera för publicisterna och för att få andra att medier att också göra så här så börjar vi med oss själva, säger Henrik Lokh.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.