Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dagens bästa - och sämsta - aprilskämt

Publicerad: 1 April 2010, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:56

Det har i vanlig ordning skojats friskt på redaktionerna i Sverige. Här är ett axplock från medier, annonsörer och mediebyråer, som försöker lura läsare och kunder.


Dagens Nyheter hoppades säkert på att få snurr i bloggar och andra sociala medier med sin nyhet om att FN bildar ”ett nytt organ som ska övervaka och begränsa användningen av nätet”.

Bland annat ska ett kvotsystem införas, för att inte överbelasta webben.

Branschtidningen Journalisten skriver att Gunilla Herlitz i dag ska presentera en ny läsplatta, gjord av silikon.

”Vilket innebär att det är fullt möjligt att från och med 1 maj läsa DN:s kulturdel i badkaret. Läsplattan är framtagen av företaget Aquaplatta AB”, skriver tidningens nätupplaga.

Efter Rut kommer Rit, skriver Kristianstadsbladet, och meddelar att traktens konstnärer jublar över det nya avdraget.

Tv-kanalerna vill inte vara sämre: TV3 inledde torsdagen med att hävda att skandalprogrammet ”Tutti Frutti” skulle göra comeback.

Även annonsörerna passar på att skoja till det lite. I tidningen Metro finns en annons från Netonnet, där det meddelas att elektronikkedjan ska öppna en ”Lagerboutique” i Stockholm.

- Lika bra att vi erkänner, vi har haft fel. Tydligen är det alldeles för få som är beredda på att åka lite längre för att handla hemelektronik till riktigt låga priser. Detta blir vår första, i en serie, av Lagerboutiquer som planeras att öppnas i alla större städer i Sverige, säger Anders Halvarsson, vd på NetOnNet.

I Dagens Industri finns också en annons för Volkswagens nya bil "Multivan Limo Edition", som enligt annonsen kostar närmare 8 miljoner kronor.

Samtidigt har aprilskämten strömmat in till Dagensmedia.se i form av pressreleaser.

Hemnets försäljningschef Andreas Löwgren skriver att hans anställda inte längre ska få surfa på arbetstid.

– Anledningen till detta är att det har visat sig vara alldeles för lätt att fastna i sökande efter bostäder, kika hur grannens kök ser ut eller hur prisbilden är generellt, säger han i pressreleasen.

Mediaedge CIA ska, enligt vd:n Daniel Collin, ta ”steget in i “det okända” och introducerar en unik och gränsöverskridande ny planeringsmetod”, med nya avdelningen ”MEC Intuition”.

”Till skillnad från våra andra avdelningar kommer MEC Intuition i mindre grad basera sina råd på data- och faktabaserade analyser, och i större grad på clairvoyance och extrasensorisk perception (ESP). Satsningen innebär också ett samarbete med Koestler Parapsychology Unit vid Universitetet i Edinburgh”, skriver Daniel Collin.

Sveriges Annonsörers vd ska turnera med Magnus Uggla, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande. Dagensmedia.se hoppas att det är ett aprilskämt.

Svenska Dagbladet ska, enligt redaktionschef Martin Jönsson, inte lura sina läsare alls.

”Allt är, dessvärre, sant”, skriver han på Twitter.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.