Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Crowdfunding ska lösa utrikesjournalistikens kris – här är Martin Schibbyes nya projekt

Publicerad: 11 februari 2015, 14:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:14

Martin Schibbye startar läsarfinansierad reportagesajt om utrikesjournalistik tillsammans med bland andra Brit Stakston.


I morgon lanseras ett nytt projekt för att finansiera och utveckla utrikesjournalistiken.

Bakom idén står Martin Schibbye tillsammans med bland andra reportern Magda Gad, digitala strategen Brit Stakston och den tidigare redaktionen för utrikesmagasinet OmVärlden. Projektet heter "Blank spot project".

– Det finns ett otroligt stort intresse för utrikesjournalistik, men eftersom det kostar väldigt mycket att finansiera journalistik i konfliktzoner och andra drabbade områden är det något etablerade medier drar ner på, säger Martin Schibbye till Dagens Media och fortsätter:

– Vi tänkte att vi tar bort alla mellanhänder och samtidigt skapar en digital tryckpress, det vill säga en digital plattform, där läsarna kan var delaktiga i hela processen.

Han berättar att läsaren inte bara ska betraktas som en kund, utan som en medlem och en resurs som kan vara med att påverka.

Läsaren kommer kunna se och delta i hela processen kring ett reportage, allt från att följa förberedelserna till att komma med förslag, tips och hjälp under arbetets gång. Och förstås även få tillgång till det slutgiltiga resultatet.

– Många ser den digitala utvecklingen som ett hot, men vi ser den som en möjlighet, säger han.

Plattformen kommer använda sig av bild, text, film och ljud. Det kommer också vara tydligt var läsarens pengar går, vilket gör arbetet transparent och gör det tydligt vad det kostar att bevaka ”de vita fläckarna” i världen.

– I första steget kan man betala 24 spänn, vilket räcker till ett par skyddsglasögon i Ebola-drabbade områden. För 400 kronor kan vi hyra en skottsäker väst, och så vidare, säger han.

I morgon bitti, klockan nio, inleds projektet med en lång webb-tv-sändning på blankspotproject.se.

– Det ska bli otroligt spännande. Det är ett helt nytt sätt att jobba och vi får se om det flyger, säger Martin Schibbye.

"Blank spot project" kommer finansieras genom Fundedbyme, den svenska motsvarigheten till Kickstarter.

Målet är att samla in en miljon kronor.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.