Digitalt
Criteos nya tjänst – följer kunderna mellan plattformar
Publicerad: 28 oktober 2014, 08:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Annonsföretaget Criteo har hittat ett sätt att följa konsumenternas köpbeteende över flera olika plattformar.
Criteo erbjuder annonslösningar baserade på konsumenters köpbeteende på internet. Bland kunderna finns framför allt e-handelssajter och resesajter som använder Criteos tjänster för att rikta personliga annonser till konsumenter, utifrån deras beteende på saften.
– Om en person på en resesajt söker resor till Paris och Barcelona så vet vi, baserat på andra som sökt på samma sak, att han eller hon troligen även är intresserad av Milano. Den informationen kan vi använda till att rikta annonser om Milano till den personen, säger Frank Ericson, Sverigechef på Criteo, till Dagens Media.
En växande utmaning för Criteos kunder är att samma konsument ofta använder flera olika enheter för att surfa och handla på nätet. Hittills har det inte gått att följa användarna mellan de olika plattformarna, men med den nya lösningen, som lanseras globalt i dag, blir det möjligt att identifiera när samma person kommer från datorn, mobilen eller surfplattan.
– Det här är något som har efterfrågats av våra kunder och vi är väldigt glada att kunna erbjuda den nya lösningen, säger Jason Morse, ansvarig för mobila produkter på Criteo, till Dagens Media.
– Det är ett problem för sajterna att inte veta när samma person återkommer från andra enheter. Tidigare framstod de som en ny person för varje ny enhet, men nu kan vi följa en mellan olika plattformar och på så sätt bättre förutsäga beteendet, fortsätter han.
Därmed blir det också möjligt att rikta personliga annonser specifikt utformade för den plattform som konsumenten använder.
– Att placera rätt annons i rätt kontext och vid rätt tillfälle ökar konsumenternas engagemang, säger Jason Morse.
Criteos lösning bygger på en metod för att kryptera de e-postadress som användarna loggar in på Criteos kunders sajter.
– Hanteringen sker helt anonymt, säger Jason Morse.