Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Coronaviruset påverkar shoppingbeteendet

Publicerad: 25 Februari 2020, 07:04

Sökningarna på munskydd har ökat lavinartat.

Foto: Flickr

Människors oro över Coronaviruset ger avtryck i sökningar på Amazon.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Sökningarna via Amazons plattform Jungle Scout har färgats av den senaste tidens Coronautbrott. 

Data från plattformen visar att en särskild skyddsoverall har sålt slut i USA, skriver Adweek. Senaste gången dräkten sålde slut via Amazon var under Ebolautbrottet 2018. 

Att dräkten har sålt slut via Amazon har lett till att tredjepartssäljare, som också säljer overallen, att höja priserna. Produkten har ökat med 637 procent i försäljning från november till januari. 

Även försäljningen av munskydd har ökat kraftigt där antalet sålda munskydd är uppe i 24 miljoner. Sökningarna på munskydd har ökat med 17 000 procent.

Söktermen ”N95 mask”, vilket är ett medicinskt munskydd, har ökat med 6543 procent. Särskild frekvent har människor sökt på den typen av munskydd för barn som har ökat med 2 188 procent. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.