Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Coop ska spåra kundresan bättre

Publicerad: 28 juni 2019, 06:04

Coop tar hjälp av techbolaget Pinmeto för att följa upp kunden från sök till lokalt köp.


Ämnen i artikeln:

FacebookCoopGoogle

Coop vill stärka sin lokala närvaro i digitala kanaler och tar därför hjälp av techbolaget Pinmeto. 

Tillsammans ska de säkerställa kundresan från de digitala söken som kunderna gör till de köp som görs i de lokala butikerna. Bakgrunden till satsningen är att det blivit allt svårare för företag som Coop att spåra de digitala avtrycken i och med att de flesta sökningar och kundernas digital aktivitet sker på externa plattformar som Google och Facebook. 

– Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men idag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler. Sökmotorer, kartor, röst och chattgränssnitt har skapat nya kanaler. Via Google Maps, Facebook och Messenger visar kunder intresse för våra butiker, säger Henrik Staaf, chef digital kommunikation på Coop, och fortsätter:

– Tillsammans med Pinmeto kommer vi lättare att nå våra kunder samt få in fler till våra butiker. Våra medlemmar och kunder förväntar sig att alla uppgifter stämmer oavsett plattform,. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookCoopGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.