Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 22 Oktober 2020, 05:31
Charlotte Thür, vd på IAB, och Ulla Torri, account director på Adform, säger att förstahandsdata kan vara vägen framåt när tredjepartscookies fasas ut.
Foto: Janne Næss/ John Salangsang
När tredjepartscookies ryker från Google Chrome 2022 blir det svårare att tracka användare. Publicister som bygger upp egna cookie-pooler och programmatiska köp baserade på förstapartsdata kan vara några lösningar på problemet.
Det har skett ett tydligt skifte på datafronten. Förstahandsdata eller egendata har blivit hårdvaluta, medan tredjepartsdata är på väg bort. Nya dataskyddslagar, bland annat GDPR, har gjort det svårare att
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.