Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Cookie-pooler ska stoppa ”apokalypsen”

Publicerad: 22 Oktober 2020, 05:31

Charlotte Thür, vd på IAB, och Ulla Torri, account director på Adform, säger att förstahandsdata kan vara vägen framåt när tredjepartscookies fasas ut.

Foto: Janne Næss/ John Salangsang

När tredjepartscookies ryker från Google Chrome 2022 blir det svårare att tracka användare. Publicister som bygger upp egna cookie-pooler och programmatiska köp baserade på förstapartsdata kan vara några lösningar på problemet.


Ämnen i artikeln:

Charlotte ThürIABGoogleAdform

Det har skett ett tydligt skifte på datafronten. Förstahandsdata eller egendata har blivit hårdvaluta, medan tredjepartsdata är på väg bort. Nya dataskyddslagar, bland annat GDPR, har gjort det svårare att

Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.