Digitalt
Collaboration Art startar digitalbyrå med GDPR-inriktning
Publicerad: 9 februari 2023, 12:59
Jacob Pihl och Jonas Dahlquist.
Foto: Pressbild
Performance marketing-gruppen Collaboration Art startat en ny digitalbyrå. Garfield Digital ska bland annat fokusera på att göra Google Analytics kompatibelt med GDPR-lagstiftningen.
Byrån startas tillsammans med branschveteranerna Jacob Pihl, Maxwell Stanford och Hugo Kollind och ska fokusera på SEO, digital analys och köpt media.
– Med 15 år i branschen har vi lärt oss att SEO i regel är den bästa investeringen du kan göra för din webbplats. Sett över tid finns det inget annat verktyg som ger samma hävstångseffekt. Den digitala analysen är fundamentet som allting vilar på, oavsett om du vill se hur väl dina digitala kanaler presterar, eller om du vill öka förståelsen för dina målgrupper, säger Jacob Pihl, vd för Garfield Digital, i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Nätverken stöper om sig – därför satsar de på performance marketing
Samtidigt ska byrån specialisera sig på att göra Google analytics kompatibelt med GDPR, något som i nuläget inte nödvändigtvis är fallet då persondata till tredje land, utanför EU.
– I dagsläget har majoriteten av svenska webbplatser brister, till exempel cookiebanners som inte fungerar och persondata som läcker till Google. I stället för att ignorera problemet eller plocka bort Google analytics helt kan man använda vår lösning som gör att allt fungerar korrekt och är i linje med gällande lagstiftning, säger Jacob Pihl.
LÄS OCKSÅ: Collaboration Art köper ännu ett bolag
LÄS OCKSÅ: Collaboration Art gör ytterligare förvärv