Cloetta har bästa sajten

2017-10-24 08:43  

Varje år rankar Comprend Sveriges bästa företagswebbplatser – här är årets resultat.

Idag släpps det svenska resultatet av Webranking by Comprend, som i 20 år har undersökt och rankat europeiska företags webbplatser.

Webranking mäter hur sajterna presterar inom tio sektioner, som exempelvis hållbarhet, finansiell rapportering och press.

Årets vinnare är godisföretaget Cloetta, medan Skanska och SEB kommer på andra respektive tredje plats. (Se hela listan i bildspelet ovan.)

I motiveringen lyfts det fram att Cloetta har gjort stora framsteg med sin webbsida under det senaste året, speciellt när det kommer till användarvänlighet, samt att man har förbättrat sin interna sökmotor. Dessutom hyllas Cloettas vis att presentera de senaste sociala medier-nyheterna relaterade till företaget.

På det stora planet visar undersökningen att video snabbt ökar som kanal på företagens webbplatser. 46 procent av de rankade företagen presenterar sin verksamhet med hjälp av video, att jämföra med 17 procent under 2014.

– Vi firar ju 20-årsjubileeum i år, vilket innebär att vi har data så långt tillbaka i tiden. De första gångerna vi genomförde rankingen var det många företag som inte ens hade en webbplats. Sedan dess har såklart väldigt mycket hänt, men vi tittar fortfarande på samma behov hos företagens målgrupper. Vi tittar på vad kapitalmarknaden och de arbetssökande vill ha, och matchar det mot vad företagen verkligen presterar, säger Viktoria Enmark, chef för Webranking hos Comprend, till Dagens Media.

Vad sticker ut i årets undersökning?

– Att man börjat jobba med strömmad video på webbplatserna. Det är en tydlig trend. Vi kanske inte riktigt är där ännu att man livesänder, men vissa gör det vid rapportsläpp när vd:n ska berätta om resultatet. En del använder det främst i sociala medier. Video har absolut blivit ett etablerat format.

Vad beror det på?

– Det handlar om att det allt mer efterfrågas att kunna följa med direkt i vad som händer. Mottagarna är vana vid video, vi spenderar tid på Youtube och play-tjänster. Det är helt enkelt  ett behov vi har som konsumenter idag att kunna ta del av rörlig bild. Det gäller även HR-sektionen, där videoformatet efterfrågas av jobbsökande.

Svenska företag blir också bättre på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete digitalt.

– Jag tror att det dels har att göra med efterfrågan av transparens. Det är någonting vi ser tydlig i vår career survey, där man efterfrågar mycket information om just hållbarhet. Man vill veta hur företagen jobbar på området och vad de bidrar med till samhället. Det är employeer branding och jakten på talanger som pressar på det, säger Viktoria Enmark.

Inom IR (investerarrelationer) är det dock få av de svenska bolagen som håller måttet. Främst saknas presentation av företagens framtidsutsikter, både för sig själva och marknaden i stort. Endast 9 procent kommunicerar detta digitalt, enligt undersökningen.

– I Sverige ligger vi fortfarande och laggar inom IR, så där finns en del att hämta hem om man jämför med Europa i stort. Jag vet att många företag tampas på det området, fortsätter hon.

Comprend är en digital full-servicebyrå som är inriktad på företagskommunikation. Byrån är en del av H&H Group, där bland andra Hallvarsson & Halvarsson, Intellecta Corporate och Jung Relations ingår.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt