”Click fraud” hotar digitala annonsörer

2014-06-24 23:00  

DEBATT. För oss som arbetar med it-säkerhet är det uppenbart att ”click fraud” är ett stort hot mot de som annonserar digitalt. Bland mediebolag och deras kunder finns inte lika stor medvetenhet.

Mediebolagen informerar inte sina kunder och annonsnätverken gör inte tillräckligt för att komma tillrätta med problemet. Förmodligen är det bekvämare att spela ovetande än att informera om att en stor del av klicken eller visningarna är falska och inte kommer att ge något tillbaka.

Allt större del av världens webbtrafik är icke-naturlig, större mätningar har visat att uppemot 61 procent av all trafik är falsk. Vissa sajter som vi bevakar har uppemot 50 procent falsk trafik.

Bot-genererad trafik kan vara en produkt av mängder av datorer som kidnappats av trojaner eller av specifika aktörer som själva byggt program i syfte att klicka på länkar och besöka webbplatser. Botar konstruerade för ”click fraud” har i regel ett specifikt syfte, att urvattna ett annonsnätverk, öka affiliate-inkomster eller att försämra en annan aktörs möjligheter att marknadsföra sig.

”Click fraud” innebär att annonsörerna får betala för fler visningar och fler klick, men utan att få något värde tillbaka. Få företag känner till vilken påverkan ”click fraud” kan ha och det är svårt att upptäcka om man själv har drabbats. Ofta sköts dessutom annonseringen av en annan part, vilket gör det än svårare för annonsören att på egen hand upptäcka anomalier.

Det har funnits en tilltro till att de största annonsnätverken arbetar aktivt mot ”click fraud” och att de är effektiva i sitt sätt att stoppa attackerna. Så är inte fallet. Facebook, ett av de större annonsnätverken, har gång på gång kritiserats för att de inte gör tillräckligt för att begränsa bot-trafiken. De har även fått upprepad kritik för den stora mängden bluffkonton som figurerar.

Det finns i dag en stor industri kring köpandet av likes och botar för annonsklickande. Det går exempelvis att köpa 2 000 Facebook-likes för så lite som 5 dollar.

Google verkar inte heller vara effektiva i sitt sätt att stoppa problemet. Det är något vi själva fått erfara, senast i slutet av april. Vi använder oss av Google Adwords Remarketing för att rikta display-annonser till dem som redan besökt vår hemsida. I vår kampanj hade vi uteslutande fått trafik från Sverige med omnejd, när vi en dag helt plötsligt fick stora mängder klick från Kina, en ökning med 2 186 procent.

Som tur var såg vi den här onaturliga ökningen. Hade den skett stegvis är det inte säkert att vi hade upptäckt detta. Att det handlar om ”click fraud” finns det inga tvivel om när CTR helt plötsligt når nivåer kring 5 procent, mot normala 0,25 för den här typen av annonsering. Det är uppenbart att vi har förlorat delar av vår Adwords-budget på falska klick även om Google justerade vår klickkostnad nedåt.

Fler och fler företag kommer att påverkas i takt med att aktörer ser att det går att generera stora pengar på attackerna. Annonsnätverken och mediebolag som erbjuder digital annonsering måste ta hotet på allvar och inte stoppa huvudet i sanden.

Vi vill se handlingskraft från annonsnätverken, de måste snarast göra något för att förhindra att attackerna påverkar tredjepart.

Mediebolagen å sin sida kan trycka på mot annonsnätverken och informera sina kunder om att det här förekommer. Eftersom ”click fraud” innebär ett minskat värde av digital annonsering, finns all anledning till att öppna för dialog med kunden.

Så kan du som annonsör skydda dig:

  • Håll koll på var ni annonserar. Det kan låta banalt, men få känner exempelvis till var deras display-annonser visas. Visas de på obskyra affiliate-sajter finns risk för värdelösa klick.
     
  • Se till att ni har en effektiv betalningsmodell. I en drömvärld betalar ni per konvertering (CPA). Cost per click (CPC) är i regel bättre än cost per impression (CPI) men båda kan påverkas av ”click fraud”-attacker.
     
  • Leta efter anomalier. För oss var det antalet klick som steg avsevärt, för andra kan det handla om ett ökat antal visningar för en viss marknad eller en snabbt stigande CTR.
     
  • Se till att ta diskussionen med säljaren. De ska ha koll på i vilka sammanhang ni figurerar och ifall det finns risk för att resultatet av er annons­ering urvattnas.

Tomas Wahlstedt, marknadschef på Sentor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt