Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Chromecast och Apple TV ökar

Publicerad: 17 Maj 2016, 09:16
Uppdaterad: 17 Maj 2016, 09:16

En ny marknadsanalys från Mediavision visar att webb-tv-tittandet ökar.


Ämnen i artikeln:

MediavisionApple TV

Mediavisions senaste nordiska marknadsanalys visar att webb-tv-tittandet ökar. Man ser att det nordiska tv-landskapet är under förändring och allt mer innehåll finns att hämta online via olika typer av streamingtjänster.

6,8 miljoner ser på webb-tv dagligen på nordisk nivå. Den dagliga räckvidden når under det första kvartalet 2016 upp till 27 procent i Danmark, 31 procent i Finland, 39 procent i Norge och Sverige är i toppen på 40 procent.

Analysen visar på en kraftig tillväxt av Google Chromecast, Apple TV och liknande produkter som förenklar för tittare att konsumera material online via tv-skärmen.

Chromecast har vuxit på den skandinaviska marknaden och är snart i samma nivå som Apple TV, i Danmark är Chormecast till och med i ledningen gällande antal innehavare med 13 procent jämfört med Apple TV som landar på 11 procent.

I Finland använder 4 procent vardera produkt och i Sverige är motsvarande siffra 14 procent för både Chromecast och Apple TV. I Norge toppar Apple TV med 17 procent jämfört med Chromecast 11 procent.

Även spelkonsoler och smarta tv-apparater med inbyggda appar används i ökande grad av konsumenterna.

– När nu kännedomen ökar för dessa enheter och att användarvänligheten förbättras, blir det lätt också för mindre teknikmogna konsumenter att titta på onlinebaserad media via tv-skärmen. Detta spär på konkurrensen mellan traditionell betal-tv och streamingtjänster ytterligare, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.

Ebba Elfstrand


Ämnen i artikeln:

MediavisionApple TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev