Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Chic springer om konkurrenterna på nätet

Publicerad: 28 maj 2009, 04:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Chic.se har sedan relanseringen av sajten gått från knappt 20.000 unika webbläsare i veckan till 38.000. "Vi uppdaterar våra sajt oftare", säger chefredaktören Charlotta Flinkenberg.


I slutet av mars fick Allers-sajten Chic.se ny kostym och en ny bloggare i form av Charlotte Perelli.

Förra veckan (med en helgdag)registrerades 38.000 unika webbläsare på sajten. Även om man inte rår på konkurrenter som Veckor-Revyn och Sofis Mode, har tidningen passerat sajter som Elle (19.151), Cosmopolitan (23.437) och Amelia (34.073).

- Jag tror att det beror på både att Charlotte Perelli drar mycket folk och att vi uppdaterar sajten mycket oftare än våra konkurrenter, säger Charlotta Flinkenberg.

Än har man dock en bit kvar till målet som sattes tidigare: 50.000 unika besökare före sommaren.

- Det är ett delmål, vårt långsiktiga mål är det dubbla. Vi är inte intresserade av att blåsa upp trafiken med banners eller genom att ta in någon stor bloggare som sedan lämnar och trafiken försvinner. Vi vill växa sakta till en nivå som är attraktiv för våra annonsörer.

Pappersutgåvan ges ut varannan vecka och lanserades i somras. Enligt Charlotta Flinkenberg har annonsförsäljningen och prenumerationerna gått över förväntan, medan lösnummerförsäljningen haltar.

- Vi hade en riktigt tuff höst med lösnummerförsäljningen, men den senaste tiden har det sett mycket bättre ut, säger hon.

Hur många exemplar säljer ni?

- Det säger jag inte. Men jag har ganska bra koll på våra konkurrenter och jag vet att vi ligger i fas med dem.

I Kiaindex ingår Chic.se i Aller Net och särredovisas alltså inte.

- Men det ska vi göra snart, säger Charlotta Flinkenberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.