Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Chefsbyten, lönebråk och räckvidder

Publicerad: 26 Maj 2012, 04:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar några av de medie- och reklamnyheter du borde ha läst den gångna veckan.


Ämnen i artikeln:

BonnierGyroBonnier TidskrifterOrvesto NäringslivLedarnaEniroTV4

Konflikten mellan reklambyrån Gyro och kunden Ledarna nådde i veckan nya höjder när Ledarna valde att stämma sin forna samarbetspartner på drygt 1,3 miljoner kronor. Bakgrunden till bråket är att Gyro använde nära 70 privatpersoners namn i en kampanj för Ledarna utan att fråga om lov. I samband med att kampanjen uppmärksammades av bland annat dagensmedia.se stoppades den.

Det råder chefsrokad inom Bonnier Tidskrifter. Ulrika Saxon avgår som vd och efterträds av vice vd:n Mats Carlesson. Ulrika Saxon blir istället vd för det nystartade bolaget Bonnier Growth Media – som kan jämföras med Schibsted Tillväxtmedier. Bolaget ska rikta sina krafter mot marknader där Bonnier idag ännu inte har så stor närvaro, berättar Bonniers vd Jonnas Bonnier.

Samtidigt skakas koncernsystern TV4 av ett lönebråk. De anställda som flyttas över till det nystartade Nyhetsbolaget riskerar betydligt sämre anställningsvillkor, vilket får facket att rasa. Förhandlingschefen Magnus Jansson tror att det blir svårt att enas med facket.

I veckan släpptes också årets Orvesto Näringsliv. Denna gång med en bredare population, vilket fick till följd att alla tidningars räckvidder ökade drastiskt. Men mätningen är egentligen inte jämförbar med den gamla mätningen.

Eniro blir den första annonsören att öppna dörrarna för den hårt kritiserade annonsbörsen Xaxis. Idag har parterna inte något avtal, men man har en ”gemensam ambition att göra affärer ihop”.

Mest läst denna vecka

Så har du aldrig sett reklameliten

Pingis om plagiatet: ”Jag är ångerfull”

10 tips till Sveriges mediesäljare

Mest kommenterat denna vecka

Lundsberg till attack mot Uppdrag Granskning

10 tips till Sveriges mediesäljare

De kan bli årets mediesäljare

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev