Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Charlotte Thür: ”Utfasningen av tredjepartskakor i fokus under 2021”

Publicerad: 11 januari 2021, 06:35

Charlotte Thür är vd på IAB

Foto: IAB

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Charlotte Thür vd för IAB menar att pandemin tvingat bolag genomgå digitala stålbad, vilket varit bra. Samtidigt har det varit tufft se medlemmar bli av med hela sin affär på några månader.


Ämnen i artikeln:

Charlotte ThürIAB

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Att vi som bransch snabbt ställde om till 100 procent digitalt och att pandemin har påskyndat och tvingat många bolag till att ta de sista stegen i sina digitala arbetsprocesser. Detta är bra för samhället rent generellt.

– Vi som branschorganisation har satt mycket stor vikt vid att allt ska snurra som planerat och att vi ska fortsätta att vara en naturlig mötesplats för erfarenhetsutbyten och kunskap. Något som tydligt har uppskattas av våra medlemmar. Vi har lärt oss att en stor utmaning är att få till kreativitet i våra ”task force”-möten digitalt och det har blivit än tydligare vad det fysiska mötet betyder och att interaktion mellan två eller flera individer av en slump är så viktigt. 

 

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Ovisshet är jobbigt, vilken verksamhet man än bedriver. Jobbmässigt har det tuffaste varit att se att vissa av våra medlemmar blivit av med i stort sett hela sin affär på ett par månader. Även att bygga team med relativt nyanställda kolleger har varit en utmaning, när man tappar delar av den spontana dialogen och överhörning. 

 

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Ökade efterfrågan på trovärdig journalistik kommer kvarstå och vi kommer se motreaktion mot ”fake news” från många håll. De företag som haft tydliga strategier och med en kultur som gör att de snabbt kan ställa om kommer klara sig bäst ur krisen. Social shopping kommer fortsätta att öka, ärlighet i kommunikationen blir än viktigare och AI inom programmatisk reklam kommer på riktigt. 

– Utfasning av tredjepartskakor kommer vara en av de viktigaste frågorna även 2021 och IAB kommer göra allt för att inte branschen ska få fler regleringar som riskerar att begränsa utbudet av reklamfinansierade nyhetsmedier och tjänster på marknaden utan att vi kan fortsätta att anpassa oss fullt ut till GDPR och värna användarna.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Charlotte ThürIAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.