Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Charlotte Lundgren startar konsultbolag

Publicerad: 12 Juni 2020, 09:27

”Eftersom vi alla har arbetat som chefer och ledare i många år så vet vi hur svårt det kan vara att genomföra förändringar inom en organisation”, säger Charlotte Lundgren.

Foto: Press

Tidigare branschkollegor går ihop och startar Dolores Group för att utveckla bolags kommersiella verksamhet.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupDiscovery

Charlotte Lundgren som senast kommer från rollen som CCO på Bauer Media startar tillsammans med tre före detta kolleger konsultbolaget Dolores Group. 

Bolaget ska hjälpa andra företag att utveckla den kommersiella verksamheten baserat på datadrivna insikter. 

– Det finns en tendens att fokusera och analysera data över vad som har hänt och fastna i den gamla strukturen och affären, snarare än att ställa om sin affär utifrån avancerad analys och modellering, säger Charlotte Lundgren, till Dagens Media. 

Anette Liljeros, före detta VP planning på Discovery, Anders Sahlée, tidigare director strategy & business development och Anna Dahlin, tidigare  chief performance officer, står också som medgrundare. 

Dolores Group samarbetar även med Fredrik Liljeros, professor i sociologi vid Stockholms universitet, för att förankra strategierna i forskning. 

Konsultbolaget består av två delar, en analytisk del och en inriktad på management. 

– Eftersom vi alla har arbetat som chefer och ledare i många år vet vi hur svårt det kan vara att genomföra förändringar och implementera strategier inom en organisation, och lägg där till pressen som uppstår i företag i samband med corona, då blir avancerad modellering om framtida prioriteringar och actions än mer centralt, säger Charlotte Lundgren. 

Bolaget har startats mitt under pågående pandemi, men Charlotte Lundgren är ändå hoppfull. 

– Å ena sida är tajmingen dålig, å andra sidan finns det ännu större behov av den kompetens och erfarenhet som vi besitter. Det kommer att ställas ännu mer fokus på frågor som rör hur organisationer exempelvis ska agera mer effektivt framåt för att ställa om och förbättra sin affär. Vad ska vi sluta göra och vad ska vi fokusera och utveckla mer inom affären? Att få människor att arbeta tillsammans under en extrem stor press är komplexa frågor som blir väldigt centrala. 

De ekonomiska målen för bolagets första räkenskapsår ber Charlotte Lundgren att få återkomma kring. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupDiscovery

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.