Charlotta Flinkenberg lanserar onlinemagasin

2018-05-17 12:58  
"Jag vet att den målgrupp Netstyle riktar sig till har en hög kommersiell acceptans och gillar att konsumera. Men då måste relevansen och transparensen vara på plats, och där tycker jag att många modeportaler har missat att göra sin hemläxa", säger Charlotta Flinkenberg.

Den nya mode- och livsstilssajten Netstyle riktar sig till kvinnor över 35. "Jag vill göra någonting glamoröst och inspirerande utan att det ska kännas för ungt eller för tantigt", säger grundaren och chefredaktören Charlotta Flinkenberg.

Medieveteranen Charlotta Flinkenberg har över 25 års erfarenhet från branschen och har varit chefredaktör för ett flertal kvinno- och modemagasin och även digital förlagsredaktör på Aller media.

Sedan ett par år driver hon företaget Flinkenberg Media, som ligger bakom den nya livsstilsportalen Netstyle.se.

Idén fick Charlotta Flinkenberg för flera år sedan, och registrerade då namnet och domänen. Planen var att lansera sajten, som riktar sig till kvinnor 35 +, strax efter att hon sa upp sig från numera nerlagda Chic, men andra uppdrag kom emellan.

– Idén jag hade då var att göra en sorts förlängning av det som jag hade jobbat med på Chic, med shopping och inspiration för kvinnor på ett lättfattligt, humoristiskt och varmt sätt. Modeportaler kan ibland vara exkluderande, min tanke var att göra en inkluderande mode- och livsstilssajt, säger Charlotta Flinkenberg till Dagens Media.

Dessutom upplevde hon att hon själv blivit för gammal för Chics målgrupp. Hon uppmärksammade att det fanns många andra med henne som inte kände sig hemma i de mode- och livsstilsportaler som riktade sig till kvinnor i 20-årsåldern, samtidigt som man inte var redo att kliva på magasin som Tara och M Magazine.

– Jag vill göra någonting glamouröst och inspirerande utan att det ska kännas för ungt eller för tantigt. Många av de stora, etablerade modemagasinen är väldigt välgjorda, men tappar den känslan digitalt. För mig är den estetiska upplevelsen otroligt viktig. Jag har ett holistiskt synsätt när det gäller Netstyle.

Det innebär för Charlotta Flinkenberg att plocka bort störande moment såsom take overs och banners, och skapa andra typer av kommersiella samarbeten med relevans och transparens som ledord.

– Jag vet att den målgrupp Netstyle riktar sig till har en hög kommersiell acceptans och gillar att konsumera. Men då måste relevansen och transparensen vara på plats, och där tycker jag att många modeportaler har missat att göra sin hemläxa. Min ambition med Netstyle är att erbjuda smarta och snygga annonslösningar och bygga någonting kreativt tillsammans med kunden, och gå bort från banners och konventionella upplägg, säger hon.

"Inte så viktigt med en jättesnabb expansion"

Som exempel på den typen av samarbeten tar hon den specialgjorda shoppingwidget som Netstyle byggt åt Ellos, som är Netstyles huvudsponsor. Shoppingwidgeten visar redaktionens utvalda favoriter ur Ellos sortiment kopplat till passande inspirationsartiklar hos Netstyle.

I sommar och höst har man ett samarbete med Akademikliniken, där Charlotta Flinkenberg själv har agerat försökskanin för ett antal av deras behandlingar, vilket ska skildras i ett slags minidokumentär som kommer gå i Netstyles och Akademiklinikens kanaler.

– Många kommersiella samarbeten visar en väldigt polerad sida av skönhetsbranschen. Jag vill gärna få in humor i glamouren, för det finns ju någonting komiskt i mycket av det vi gör inom skönhet. Det ska kännas ärligt och kul, som att prata med en väninna, säger Charlotta Flinkenberg.

Hon beskriver Netstyle som en omnikanal både vad gäller alla de plattformar man kan erbjuda, såsom sajt, influencersamarbeten, rörligt, podd, och event men också i att man har hela den kreativa konceptlösningen inhouse.

– Kunderna behöver på så sätt inte använda sig av kostsamma mellanled som reklam- eller mediebyråer. Man får såklart göra det, men ingen av våra stora kunder hittills har haft det behovet.

Netstyle har i nuläget fem bloggar, bland andra fitnessprofilen Sabina Dufberg, inredningsstylisten Marit Dybeck och stylisten Lisa Strannesten. Ännu fler influencers kommer att ansluta till Netstyle under sommaren.

Netstyle lanserades egentligen redan i januari, men Charlotta Flinkenberg berättar att man har velat göra en modest lansering tills flera bloggare var på plats och en del tekniska detaljer var lösta. Trafikmål vill hon hålla för sig själv, och säger att det viktigaste för henne är att läsarna visar lojalitet och återkommer.

– Självklart blir jag glad för en hög trafik, men det är inte så viktigt med en jättesnabb expansion där vi köper allt annonsutrymme som finns på Facebook, till exempel. Jag har varit med om många lanseringar under åren och jag vet att det kan bli tråkiga följder av den typen av aggressiv marknadsföring. Vi har kanske inte den högsta trafiken i nuläget, men det är ”rätt bilar” som kör hos oss. Vår målgrupp står för många av familjens stora inköp, även bil, och vi får mycket bra konverteringar på våra samarbeten. Mitt mål är att vara blygsam men lönsam och att bygga en långsiktighet med Netstyle som varumärke.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt